Bedrijven die een eigen website onderhouden, hebben meer succes dan die zonder een webstek. Waarschijnlijk omdat die bedrijven innovatiever zijn.
In juni van dit jaar meldde het Economisch Instituut voor het Midden- en Kleinbedrijf (EIM) al dat bedrijven met een eigen website op een aantal fronten beter blijken te presteren dan ondernemingen zonder een eigen webstek. In juni rapporteerde het EIM dat bedrijven die op internet aanwezig zijn in 1999 vaker een omzetgroei ten opzichte van 1998 kenden, vaker (extra) personeel in diens namen en vaker de investeringsomvang zagen stijgen. Dit bleek uit een enquête onder 1.600 ondernemers, uitgevoerd in het kader van de EIM-publicatie ‘Kleinschalig Ondernemen 2000`.
De bevindingen vroegen om een nadere analyse om, sprekend met Ton Ravesloot, secretaris technologiebeleid bij MKB-Nederland, "niet de indruk te wekken dat je maar een website hoeft te hebben en het geld vervolgens binnenstroomt".
Het EIM heeft de afgelopen maanden de cijfers tegen het licht gehouden en vandaag de uitkomst gepresenteerd. Het blijkt inderdaad zo te zijn dat bij ondernemingen in het mkb een positief verband bestaat tussen actief zijn op internet en prestaties: groei van omzet, winst en werkgelegenheid. Dit verband is het duidelijkst bij grote ondernemingen en in branches waar nog niet `iedereen op Internet’ zit. Daar loont het voorop te lopen. In sectoren waar de druk van buitenaf erg groot is om in ICT te investeren (financiële en zakelijke diensten, en industrie) lijkt een omgekeerd verband te bestaan. "Wellicht spelen onvoldoende doordachte Internet-investeringen hierbij eveneens een rol: de druk in sectoren die voorop lopen is wat groter, en daarmee de kans op te veel haast bij bedrijven die bang zijn achterop te raken. De kosten zijn dan nog niet altijd afgewogen tegen de baten, en de kosten voor aanpassing van de eigen organisatie vaak onderschat", aldus het EIM.
Het EIM komt tot de conclusie dat het positieve verband tussen een webstek en betere prestaties niet zozeer een gevolg is van het exploiteren van een eigen website, maar dat de positief uitpakkende internetpresentie een functie is van een goede bedrijfsaanpak. "Dit bedrijfsbeleid leidt enerzijds tot grotere aandacht voor ontwikkelingen op de eigen markt van het bedrijf en voor een daarop afgestemde organisatie, en anderzijds voor een grotere bereidheid de rol van pionier of early adapter op zich te nemen. Bijvoorbeeld als het gaat om toepassing van ICT en activiteiten op Internet. Succes in termen van meer werkgelegenheid-, omzet- en winstgroei is dus geen rechtstreeks gevolg van de Internetactiviteit per se."