Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Werken op afstand kan bedrijfssucces beïnvloeden

04 mei 2020 - 07:143 minutes reading timeOpinieInnovatie & TransformatieGartner
Michiel Noordermeer
Michiel Noordermeer

Het coronavirus houdt momenteel landen over de hele wereld in zijn greep. Daarbij geven regeringen, organisaties en mensen gehoor aan oproepen van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) om fysiek sociaal contact zoveel mogelijk te vermijden.

Aangezien de pandemie nu al ongekende economische gevolgen met zich meebrengt, zoeken veel organisaties naar manieren om de bedrijfscontinuïteit veilig te stellen. Dit geldt vooral voor organisaties in vitale sectoren als de overheid, de gezondheidszorg, het onderwijs en de financiële sector. Werken op afstand is daarom belangrijker dan ooit.

Technologie staat centraal bij deze andere manier van werken. Hoewel gratis tools voor consumenten een snelle oplossing kunnen bieden voor organisaties die het werken op afstand willen doorvoeren, kunnen ze het succes van een organisatie op de lange termijn belemmeren.

Risico’s

Zo is het makkelijk om medewerkers de gratis videoplatforms te laten gebruiken om met collega’s en klanten te communiceren en samen te werken. Zij kennen deze tools immers al. Het ontbreekt deze oplossingen echter vaak aan de veiligheid, schaalbaarheid en functies die essentieel zijn voor volwaardige samenwerking met klanten en collega’s.

Zodra dit soort oplossingen eenmaal zijn ingevoerd en werknemers eraan gewend zijn, is het een hels karwei om hier verandering in te brengen. We zagen dit al eerder met de opkomst van schaduw-it. Zelfs nu moeten it-teams er bij hun medewerkers nog op aandringen dat ze officiële applicaties gebruiken om bestanden te delen in plaats van hun persoonlijke e-mail, usb-sticks of de cloud.

Hoewel dit zonder twijfel uitdagende tijden zijn voor bedrijven, mag druk op de begroting niet ten koste gaan van een goede besluitvorming. Hoe aantrekkelijk het ook klinkt, het feit dat iets gratis is moet geen reden zijn om de voorkeur te geven aan een bepaalde oplossing. Net als voorheen zullen organisaties elke optie – gratis of niet – goed moeten evalueren. Vervolgens moeten ze de oplossing kiezen die het beste past bij hun it-strategie. Hierbij moeten ze zowel rekening houden met de doelstellingen voor de korte als de lange termijn.

Waarom? Omdat als de proefperiode afloopt of wanneer alles weer terug bij het oude is, het risico bestaat dat organisaties vastzitten aan hun overhaaste beslissingen. Immers, als er eenmaal tijd en moeite is geïnvesteerd in een (gratis) oplossing kan het moeilijk zijn – zowel vanuit een financieel als technisch perspectief – om deze te vervangen wanneer zij uiteindelijk toch niet voldoet.

Kansen

Het is haast onmogelijk om iets positiefs te zeggen over de huidige crisis. Toch liggen er ook kansen voor it-teams om de enorme druk die ze ervaren te vertalen naar een waterdichte businesscase voor het werken op afstand. Een case die ook is ontworpen voor succes op de lange termijn. Het zat er al enige tijd aan te komen en zelfs voor de uitbraak van Covid-19 had Gartner al voorspeld dat in 2023 slechts een derde van de werknemers het kantoor als de favoriete werkplek zou kiezen.

Op dit moment wordt er dus veel van organisaties gevraagd om werken op afstand mogelijk te maken. Zij kunnen echter ook een meer strategische benadering kiezen, zodat ze aantrekkelijker en geschikter worden voor de werknemer van morgen. De technologische investeringen die organisaties nu doen moeten niet alleen de bedrijfscontinuïteit en de productiviteit van de werknemers in tijden van crisis veiligstellen. Ze moeten ook hun ervaringen verrijken aangezien de manier van werken zelf ook verandert.

Share

Read more

AdvertorialWerkplek & Beheer

Werken op afstand brengt ons dichter bij elkaar dan ooit

One response to “Werken op afstand kan bedrijfssucces beïnvloeden”

  1. Een oudlid schreef:
    7 mei 2020 om 21:49

    Hmm… ik heb als ‘azijnzeiker’ toch wel een heleboel positieve ervaringen met de huidige crisis. Nu moet ik wel zeggen dat ik al zo’n 30 jaar ‘online’ werkte in een internationaal speelveld en dat mijn werkplek niet zoveel veranderd is. Ik ben echter wel van werkgever veranderd waardoor de vergoeding voor eerst ISDN en later ADSL als inkomen verdween. De technologische investeringen die werknemers moeten doen zou dus wel wat meer aandacht mogen krijgen nu een bedrijfscontinuïteit gebaseerd is op de mogelijkheden van thuiswerken. Belastingaftrek van laten we zeggen €1.000 netto zou dan ook recht doen aan de belofte van alle hardwerkende Nederlanders die niet alleen de economie draaiende hielden maar ook zorgden voor betere klimaatcijfers door niet in de file te gaan staan maar thuis te blijven.

    Log in om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Populaire berichten

  • Universiteiten starten Nextcloud-pilot als alternatief voor Big Tech
  • Swarm ai luidt tijdperk van kleine ai-modellen in
  • Beursgang Odido stap dichterbij na selectie van banken
  • Brabant gunt dataklussen voor 24,5 mln aan Sogeti, Cegeka, Alten en Ilionx
  • Spoelstra Spreekt: Heb jij al een ai-assistent?
More articles

Uitgelicht

Marijn van Baar, M&A Director van Visma

Partnerartikel
AdvertorialWerkplek & Beheer

Overnamestrategie van Visma bouwt ecos...

Visma, leverancier van SaaS- en cloudoplossingen op het gebied van boekhouding en salarisverwerking, groeit in de Benelux door een uitgekiende...

More press releases

Footer

Direct naar

  • Carrière tests
  • Kennisbank
  • Planning
  • Computable Awards
  • Magazine
  • Abonneren Magazine
  • Cybersec e-Magazine

Producten

  • Adverteren en meer…
  • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
  • Whitepapers & Leads
  • Vacatures & Employer Branding
  • Persberichten

Contact

  • Colofon
  • Computable en de AVG
  • Service & contact
  • Inschrijven nieuwsbrief
  • Inlog

Social

  • Facebook
  • X
  • LinkedIn
  • YouTube
  • Instagram
© 2025 Jaarbeurs
  • Disclaimer
  • Gebruikersvoorwaarden
  • Privacy statement
Computable.nl is a product from Jaarbeurs
Jaarbeurs maakt gebruik van cookies

Jaarbeurs maakt gebruik van functionele, analytische, social media en advertentie-cookies. Op deze manier kunnen wij relevante informatie tonen.

Voor de meest relevante content vragen we je akkoord te gaan met advertentie- en social media-cookies. Liever niet? Dan gebruiken we alleen noodzakelijke, statistische en functionele cookies, wat kan resulteren in minder relevante content.

Voor meer info over het cookiegebruik en de verwerking van jouw persoonsgegevens kijk je in ons Privacy Statement.

Accepteren
Weigeren