In vrijwel elke branche gaan organisaties op een bepaald moment de waarde van cloud zien en erkennen ze dat de migratie van on-premise oplossingen naar de cloud veel voordelen biedt. Heel anders dan de houding van organisaties in de begindagen van cloud computing, toen veel van hen zich zorgen maakten over de beveiliging, het beschermen van intellectueel eigendom en het opgeven van hun maatwerkoplossingen.
Inmiddels hebben leveranciers van cloudtechnologie de betrouwbaarheid van cloudplatformen bewezen en hebben ze laten zien dat er sprake is van strenge beveiliging, robuuste mogelijkheden en gebruiksgemak, waardoor meer bedrijven dan ooit de stap naar de cloud zetten.
Werken in de cloud legt een essentieel fundament voor modernisering in het huidige digitale tijdperk. Voor bedrijven die nog niet helemaal ‘om’ zijn, zijn de volgende trends het duwtje in de rug. Deze ontwikkelingen tonen niet alleen aan waarom de migratie naar de cloud een belangrijke factor is voor organisaties in het huidige tijdperk, maar ook om klaar te zijn voor de toekomst.
1. Datasilo’s verwijderen en beslissingen democratiseren
Gegevens van on-premise oplossingen worden vaak in silo’s opgeslagen en geven de belangrijkste besluitvormers slechts minimaal inzicht, waardoor leidinggevenden, werknemers en partners geen directe toegang hebben tot cruciale informatie. Cloud-oplossingen daarentegen centraliseren doorgaans gegevens in de cloud, waardoor één enkel registratiesysteem bestaat, met gegevens die universeel toegankelijk en bruikbaar zijn. De cloud kan altijd de juiste gegevens op het juiste moment en in de juiste context leveren. Hierdoor kunnen organisaties hun besluitvorming versnellen, de klantervaring verbeteren en de risico’s beperken.
2. Branchespecifieke mogelijkheden zijn noodzakelijk
Organisaties hebben zakelijke oplossingen nodig met branchespecifieke mogelijkheden, zodat ze hun klanten kunnen voorzien van de beste producten en diensten. Toonaangevende cloud-aanbieders integreren branchespecifieke configuraties in hun oplossingen, waardoor organisaties de unieke functionaliteit krijgen die ze nodig hebben, zonder complexe aanpassingen. Hierdoor zijn hun systemen beter aan te passen en bieden ze een langetermijnoplossing voor het realiseren van groei.
3. Digital natives vragen om een moderne gebruikerservaring
Als een nieuwe generatie digital natives in dienst komt, vragen ze om technologie die gebruiksvriendelijk is en ze ondersteunt bij hun manier van werken. Dit is vaak software met de look en feel van de mobiele en sociale apps die ze in hun dagelijks leven gebruiken en die altijd direct toegang geven tot gegevens en samenwerkingsmogelijkheden. Cloudtechnologie is doorgaans gebruiksvriendelijker – niet alleen voor werknemers, maar ook voor klanten, partners en leveranciers. En dat is essentieel voor het hele zakelijke ecosysteem van een organisatie.
4. Hybride cloudimplementaties staan centraal bij integratie
Organisaties zijn op zoek naar oplossingen die keuze en efficiëntie bieden, zodat ze zich kunnen richten op wat hen echt onderscheidt van de concurrentie. De stap naar de cloud kan op verschillende manieren. In feite hebben veel organisaties cloudcomponenten die verbonden zijn met een belangrijke set oplossingen die op locatie draaien. Na verloop van tijd zal een toenemend aantal implementaties verschuiven van een dergelijke hybride aanpak naar een zuiver cloudmodel. Integratietechnologie blijft verbeteren qua gebruiksgemak, implementatietijd en eigendomskosten.
5. Verlaag de beveiligingsrisico’s met een cybersecuritypartner
Nu cybercriminaliteit in vrijwel elke sector binnendringt, is het van cruciaal belang dat bedrijfssystemen en -platformen worden beschermd tegen de financiële gevolgen van beveiligingsinbreuken. Die kosten organisaties gemiddeld 3,92 miljoen dollar, en zijn om die reden een groot risico. Toonaangevende cloudpartners hebben meer cybersecuritymiddelen beschikbaar dan de meeste organisaties ooit op eigen kracht zouden kunnen onderhouden. Door bedrijfssystemen en -platformen naar de cloud te verplaatsen, kunnen organisaties hun cybersecurityverantwoordelijkheden uit handen geven aan een toegewijde cloudpartner.
6. Push for post-sale-inkomsten ondersteunen abonnementsmodellen
In het snel veranderende digitale tijdperk zijn organisaties op zoek naar manieren om zich te onderscheiden, te voldoen aan de veranderende behoeften van hun klanten en de winst te verbeteren. Cloudgebaseerde oplossingen kunnen realtime gegevens leveren die altijd en overal toegankelijk zijn. Hiermee kunnen organisaties hun traditionele productaanbod omzetten in diensten, zoals een op abonnementen gebaseerd bedrijfsmodel. Een dergelijke klantgerichte aanpak kan een onderscheidende factor worden die waarde toevoegt, relaties opbouwt en winst realiseert. De adoptie van een op abonnementen gebaseerd bedrijfsmodel creëert een terugkerende inkomstenrelatie door klanten een regelmatige, meestal op tijd gebaseerde, vergoeding in rekening te brengen. Organisatie kunnen zich hierdoor meer richten op de klantervaring en tegelijkertijd het resultaat positief beïnvloeden.
Omarm digitale transformatie
Om relevant te blijven in de moderne tijd, moeten organisaties de digitale transformatie omarmen om ze wendbaarder te maken en om sneller te kunnen reageren op de zich steeds verder ontwikkelende veranderingen in de markt. Zo kan het verwijderen van datasilo’s organisaties in staat stellen beter samen te werken en te beschikken over nauwkeurige, actuele informatie ter ondersteuning van goed geïnformeerde besluitvorming. Branchespecifieke functionaliteiten komen tegemoet aan de wensen en eisen van een organisatie, en een moderne en intuïtieve gebruikerservaring stelt gebruikers in staat om productiever te zijn.
Cloudgebaseerde bedrijfsoplossingen zijn de sleutel tot het moderniseren van de manier waarop organisaties zaken doen. Maar migreren naar de cloud hoeft geen alles-of-niets-scenario te zijn. Met hybride implementaties kunnen organisaties technologieën gebruiken die hun bedrijfsprocessen verbeteren, terwijl ze nog steeds vertrouwen op bestaande systemen die kritieke functionaliteit te leveren, maar nog niet geschikt zijn om naar de cloud te migreren. Of de bedrijfssystemen van een organisatie zich nu volledig in de cloud bevinden of in een hybride omgeving, de beveiligingsmogelijkheden van de cloud zijn robuuster en kunnen sneller evolueren dan die van vrijwel alle on-premise implementaties. En deze nieuwe manieren van werken introduceren op hun beurt nieuwe mogelijkheden voor het creëren van nieuwe inkomsten- en bedrijfsmodellen, zoals diensten op basis van abonnementen.
Cloud computing heeft een lange weg afgelegd. Hoe langer organisaties wachten met het invoeren van cloudgebaseerde oplossingen, hoe meer tijd de concurrentie krijgt om de cloud voor hun eigen vooruitgang te gebruiken. Blijf niet achter!
Meerdere wegen naar de cloud
Voor het opstellen van een cloud-migratiestrategie is een belangrijke eerste stap het bepalen van de strategische prioriteiten. Kijk vervolgens welke route het beste voor uw organisatie is en kijk daarbij naar de volgende drie zaken:
Kernfunctionaliteit
Het verplaatsen van een core business-functionaliteit naar de cloud, denk aan enterprise resource planning (ERP) of financieel beheer, kan een aanzienlijk rendement opleveren. Het kost echter vaak veel tijd om dat te realiseren.
Bedrijfsprocessen
Een manier om een evenwicht te vinden tussen risico’s en return on investment is zich te richten op bedrijfsprocessen die van invloed zijn op specifieke teams binnen een organisatie. Vaak stellen deze ‘edge’-oplossingen bedrijven in staat om voordelen te genereren die middelen vrijmaken voor grotere initiatieven.
Data-gedreven cultuur
Door gegevens over te brengen naar de cloud kunnen organisaties bedrijfsbrede gegevens verzamelen en informatiesilo’s afbreken. Dit maakt een datagestuurde cultuur mogelijk waarin bruikbare inzichten voortdurend kunnen worden herzien om teams te helpen beter te werken – zowel individueel als samen.
Het beschermen van intellectueel eigendom, zorgen over de beveiliging en last but not least onzekerheid over de privacy regels zijn zomaar wat redenen waarom organisaties NIET hun on-premise oplossingen los laten. Scheiding van data is bij wet verplicht, dat noemen ze informatiebeveiliging. En of je alle risico’s hierin daadwerkelijk verlaagd met een partner is discutabel als ik kijk naar de contracten, exoneratieclausules zijn hierin als de bordjes waarop staat dat er geen aansprakelijkheid aanvaardt wordt voor schade door diefstal.