Het Rijk werkt aan de verbetering van de overheid als ict-werkgever. Daarin staat de kennisontwikkeling van eigen mensen centraal, moeten starters sneller doorgroeien en wil het ict’ers eerder betrekken bij beleid.
Dat komt naar voren in de I-Strategie 2021-2025 waarin de rijksoverheid haar ict- en informatiseringsplannen voor de komende jaren benoemt. In dat document dat begin deze week naar de Tweede Kamer ging, noemen de cio’s van de verschillende ministeries het ‘opbouwen van toekomstbestendig i-vakmanschap’ als één van de speerpunten.
Ze zien steeds meer raakvlakken van het beleid met innovatie, ict en informatie. Ook worden er zwaardere eisen gesteld aan digitale dienstverlening; burgers en bedrijven hebben hogere verwachtingen van de digitale diensten van het Rijk.
Afgezet tegen de vergrijzing, schaarste op sommige expertisegebieden, onvoldoende aandacht voor continue ontwikkeling op ‘i-gebied’ en te weinig ‘i-kennis’ en -bewustzijn bij andere rijksprofessionals verwachten de cio’s dat de vraag naar ict’ers groter zal zijn dan het aanbod.
Korte termijn
Eén van de punten die anders moeten, is minder focus op de korte termijn. ‘Managers kiezen nog te weinig voor de lange termijn, en grijpen vaak kortetermijnoplossingen aan. Huren externen in in plaats van te investeren in actuele kennis- en vaardigheden van hun eigen medewerkers. Of nemen toch een senior aan, in plaats van starters en ‘mediors’ te laten doorgroeien’, schrijven de cio’s. De ambtelijke top speelt volgens hen een belangrijke rol om die kortetermijnvisie aan te pakken.
Ook is er meer inzicht nodig in het huidige aanbod van ict’ers en om te weten of dat nog strookt met de vraag, vinden de cio’s. Om dat te krijgen wordt voorgesteld om via een meerjarige personeelsplanning en de invoering van een kwaliteitsraamwerk het bestand aan rijks-ict’ers in kaart te bengen. Zo moet het rijk kunnen ingrijpen als aanbod en vraag te veel verschillen.
Onderwijs
Er moet meer worden geïnvesteerd in opleidingen en scholing van ict’ers. De komende jaren willen de cio’s onder andere meer samenwerken met het hoger onderwijs. Ook moet er een compleet aanbod van ‘i-leeractiviteiten’ digitaal beschikbaar zijn en worden de mogelijkheden voor een permanent educatiesysteem verkent.
De instroom moet verbeteren door onder meer betere arbeidsmarktcommunicatie, het binden van starters en een rijksbrede uitwisseling van expertise als alternatief voor externe inhuur. Om ict’ers langer te behouden voor het rijk wil de overheid het voor hen eenvoudiger maken om binnen de rijksoverheid van baan te kunnen wisselen en zogenoemde loopbaanpaden ontwikkelen. Een ict’er heeft dan een duidelijker beeld van hoe zijn toekomst binnen de overheid eruit kan zien.
Eerder betrekken bij beleid
In een ander deel van de I-Strategie beschrijven de cio’s hoe ict’ers eerder bij het maken van nieuw beleid betrokken moeten worden zodat dat beleid ook beter uitvoerbaar is. Ict’ers kunnen dan bijvoorbeeld adviseren over de haalbaarheid van data-uitwisseling tussen ministeries en overheidsinstanties en adviseren over security, privacy en techniek.
Nu schuiven ze vaak pas in een later stadium aan en blijkt er vaak onvoldoende te zijn nagedacht over de uitvoerbaarheid van beleid met een grote ict-component.
Volgens de wervingssite voor ict’ers bij de overheid Werken voor Nederland zijn er op het moment van schrijven van dit artikel 426 openstaande ict-vacatures.