Ict-bedrijven willen meer bijdragen aan het onderwijs. Dat is een van de conclusies van het onderzoek van EPN, het platform voor de informatiesamenleving. Scholen ontvangen het liefst computerapparatuur en software. Daarnaast vragen ze vooral om hulp bij het aanleggen van netwerken. Bedrijven geven de voorkeur aan het leveren van apparatuur en software.
Van de deelnemers uit de onderwijswereld vraagt 90 procent om ondersteuning door het bedrijfsleven. Het maakt de scholen niet uit of bedrijven kiezen voor sponsoring, waar een prestatie tegenover staat of voor vrijblijvende donaties.
Voor het onderzoek ondervroeg EPN veertig bedrijven. Daarnaast deden ruim vierhonderd betrokkenen uit het onderwijs, voornamelijk ict-coördinatoren en leraren, maar ook ouders, leerlingen en schooldirectie.
Beïnvloeding
De bedrijven die deelnamen aan het onderzoek noemen twee redenen die hen ervan weerhouden scholen te helpen met ict. De schenking of sponsoring moet een duidelijke opbrengst hebben. Daarnaast schrikken bedrijven terug omdat het gezien kan worden als een poging de leerlingen te beïnvloeden. Volgens de EPN-onderzoekers vinden bedrijven schenkingen lastig, omdat deze vaak opgevat worden voor een sponsoring waar de school een prestatie voor moet leveren.
Bedrijven staan niet op het leveren van een tegenprestatie voor de schenking of sponsoring; belangrijk is voor hen wel dat hun imago niet geschaad wordt. Ze willen de steun aan de onderwijsinstellingen onder meer inzetten voor het werven van personeel: een goede naam in de omgeving van de school zou het personeelsbestand ten goede komen.
De motieven van bedrijven en onderwijswereld staan deels tegenover elkaar, blijkt uit het onderzoek. Bedrijven vinden het vergroten van de naamsbekendheid en de mogelijkheid om diensten en producten onder de aandacht te brengen belangrijk. Deze korte-termijn belangen mogen geen argument zijn voor de ondersteuning, antwoorden op hun beurt de deelnemers uit de onderwijswereld.
Eén van de manieren waarop bedrijven onderwijsinstellingen te hulp komen is het aanbieden van onderwijs of het geven van cursussen. Bedrijven hopen volgens de onderzoekers van het EPN met het aanbieden van lessen of lesmateriaal de interesse in een bepaald vakgebied te stimuleren. Voorbeelden zijn snel te vinden: de afgelopen maand kregen studenten oorkondes uitgereikt van bedrijven als Lucent, Cisco en het Dsdm-consortium.
Havo/vwo
Bij het havo/vwo Christiaan Huygens College in Eindhoven kregen vorige maand zes leerlingen het diploma Certified Cisco Networking Associate. De netwerkleverancier begon in 1993 met het aanleggen van netwerken bij scholen. Omdat de scholen de computernetwerken niet konden onderhouden kwam het bedrijf met opleidingen. Die waren in eerste instantie bedoeld voor leerkrachten of stafmedewerkers; later breidde het concern de scholing uit naar de leerlingen. Cisco begon in Nederland in 1999 met het aanbieden van de lessen. De lessen zijn erg populair; in Nederland zijn drieduizend mbo en havo/vwo leerlingen bezig met Cisco-opleidingen.
Hogeschool
Dsdm, een door verschillende bedrijven ontwikkelde en gestimuleerde ontwikkelomgeving voor het schrijven van software, is deel van het lespakket van de faculteit Informatica en Electronica van de hogeschool van Amsterdam. Het afgelopen schooljaar volgden 235 studenten de cursussen. De negen beste kandidaten mochten vorige maand op kosten van het consortium hun examen afleggen bij Exin in Utrecht. In het consortium zitten bedrijven als Oracle, Pinkroccade, Belasting Automatiserings Centrum, Atos Origin en IBM.
Universiteit
Ook Lucent Technologies, eveneens een netwerkleverancier, richt zich op het onderwijs. Lucent reikte in juni studiebeurzen uit aan studenten van de Universiteit Twente en de Universiteit Delft. Het bedrijf heeft een wereldwijd programma voor jaarlijks zo’n honderd talentvolle eerstejaars natuurwetenschappen en technologie. Het bedrijf stelt zo bij studenten een loopbaan in ict te stimuleren.