Online-dienst America Online (AOL) heeft vorige week een overnamebod van AT&T afgeslagen. ’s Werelds grootste telecommunicatiebedrijf wil fuseren met de online-dienst om zo zijn aanwezigheid op Internet dramatisch te vergroten.
AT&T-president Michael Armstrong koestert al geruime tijd de overtuiging dat de toekomst van zijn bedrijf voor een groot deel op Internet-gebied ligt. Armstrong zou AOL enkele weken geleden hebben benaderd met een aantrekkelijk aanbod, aldus anonieme bronnen van het Britse dagblad de Financial Times. Woordvoerders van de online-dienst vertelden de krant dat AOL niet te koop is.
De aandelenwaarde van AOL ligt op ruim 19 miljard dollar. AT&T zou volgens diverse berichten een bod rond de 33 miljard dollar hebben uitgebracht. Dit nieuws heeft de aandelenkoersen van beide bedrijven flink opgedreven.
Agressie
AT&T werkt al sinds oktober vorig jaar, toen Armstrong aantrad als president, aan een agressieve uitbreiding van zijn activiteiten. Het telecombedrijf wil meer bieden dan lange-afstandsverbindingen. AT&T-klanten moeten in de toekomst kunnen kiezen uit complete dienstenpakketten voor lange-afstands-, lokale, draadloze, Internet- en pieper-communicatie. Op dit moment biedt de firma onder de naam Worldnet een eigen online-dienst, die ‘slechts’ 1,1 miljoen gebruikers telt. AOL heeft daarentegen ruim twaalf miljoen leden en is eigenaar van Compuserve dat op zijn beurt nog eens twee miljoen zakelijke gebruikers heeft.
Web-poort
Analisten menen dat een overname van America Online veel zin heeft, niet alleen voor AT&T. "Er is veel interesse in Internet-poorten en diensten zoals AOL. Ook van mediagiganten als Disney en Time Warner", zei analist James Pressler van marktonderzoeksfirma Paine Webber. Zo kocht Disney eind vorige week voor ruim zeventig miljoen dollar 43 procent van online-zoekdienst Infoseek. Experts sluiten een overname van AOL door AT&T nog niet uit. Mocht het uiteindelijk toch niet doorgaan, dan zien analisten in het Microsoft Network een goede tweede kandidaat. JB