NEW YORK, NY – Lotus dreigt in een keihard gevecht te raken met Microsoft en – later – Netscape. Inzet van de strijd is de markt voor geïntegreerde ‘messaging’ en ‘groupware’.
Deze software richt zich op werknemers die op verschillende locaties aan dezelfde projecten werken en gezamenlijk rapporten of andere documenten moeten vervaardigen. Microsoft werpt zijn Exchange Server in de strijd, terwijl Netscape over 1,5 jaar met het pakket Orion komt. Aan de onderkant wordt het bedrijf aangevallen door goedkope, op Internet gebaseerde groupware.
Lotus heeft snel maatregelen genomen om concurrenten de pas af te snijden. De IBM-dochter probeert met de Notes-software in te spelen op de nieuwe kansen en mogelijkheden die Internet biedt. In korte tijd is Notes opener geworden. De software, die bedoeld is om de onderlinge samenwerking binnen organisaties, de communicatie en de coördinatie te verbeteren, werd rijp voor Internet gemaakt.
Hoewel nog meer stappen moeten worden genomen, is men inmiddels een eind gevorderd met de integratie van Notes in Internet. Het biedt een communicatie-infrastructuur voor grotere ondernemingen en instellingen. Daarbij worden het client/server-messaging-systeem van de organisatie en de mogelijkheden van het World Wide Web gecombineerd met een platform voor de snelle ontwikkeling en inzet van strategische groupware toepassingen.
20 Miljoen pakketten
De strategie van integratie met Internet heeft Lotus geen windeieren gelegd. Toen IBM vorig jaar het bedrijf voor 3 miljard dollar overnam, werd alom betwijfeld of dit een verstandige zet was. Maar topman Jeff Papows kwam de vorige week tijdens een grote Lotus-presentatie in New York met gunstige resultaten. De verkopen waren in het eerste kwartaal van dit jaar drie keer zo hoog als in dezelfde periode van 1995. De doelstelling van IBM om voor eind 1997 de grens van 20 miljoen verkochte Lotus-pakketten te passeren, lijkt nog steeds haalbaar.
John Thompson, senior vice president bij de software-divisie van IBM, meldde trots dat dit jaar al zo’n 16.000 onafhankelijke partners zullen meewerken aan de verdere ontwikkeling en verkoop van op Lotus Notes gebaseerde produkten en diensten. Vorig jaar waren dat er 12.000. Volgens Thompson is Notes met succes opnieuw gepositioneerd in het centrum van de Internet-wereld.
Papows gunde zijn toehoorders ook een blik in de Notes-keuken. Voortbordurend op de recente introductie van de server voor interactieve web-applicaties (Domino I) werkt Lotus aan een nieuwe generatie produkten onder de code-naam Domino II. Op komst is een nieuwe webserver, die volledig op Internet-standaarden is gebaseerd. Daarnaast komt er een reeks gespecialiseerde webservers, ‘clients’ en ’tools’, die gebruik maken van de Notes-technologie.
Volgens Papows ligt Netscape met zijn Orion-software zeker achttien maanden achter. "Wat Netscape wil, hebben wij al." Lotus verspreidde ook een rapport waarin de Microsoft Exchange Server op alle relevante onderdelen wordt vergeleken met Domino. Daaruit blijkt dat Lotus met Domino in veel opzichten nog een behoorlijke voorsprong heeft.
Verder heeft de Business Research Group (BRG) in opdracht van Lotus een kostenvergelijking gemaakt tussen Notes en diverse Intranetten. De helft van de honderd onderzochte ondernemingen maakte een Intranet op basis van Notes en de andere helft deed dit met software-produkten van verschillende leveranciers zoals Netscape, Microsoft, Sun en Oracle. De implementatie met Lotus Notes duurde gemiddeld 53 dagen, terwijl daar met andere Intranet produkten gemiddeld 87 dagen over werd gedaan. Corr.