"Succes motiveert als je communiceert. Laat de kans niet lopen om je mensen te motiveren door het succes uit te dragen naar de rest van de wereld." Dat stelt Henk Broeders, directeur Cap Gemini Nederland, voorzitter van de IT-branchevereniging Fenit en jurylid van de Computable IT Award ’98.
De Computable IT Award ’98 en met name de Computable Millennium Award ’98 kunnen nog wel wat inschrijvingen gebruiken. De IT Award, bedoeld voor het beste IT-project van het jaar, wordt in 1998 voor de zevende keer georganiseerd. Vakblad Computable organiseert deze wedstrijd in samenwerking met Fenit. Daarnaast is de Millennium Award in het leven geroepen om de onderneming of instelling te belonen dat dit jaar het meest voortvarend het Jaar 2000-probleem heeft aangepakt. De organisatie van deze competitie ligt in handen van Computable en het Millennium Platform.
Erkenning
"Aan het meedoen aan dit soort awards kleven twee nadelen", zegt Broeders. "Een bedrijf of instelling moet zich openstellen en kwetsbaar opstellen voor een goedwillende buitenstaander – namelijk de jury – die over de schouder meekijkt hoe het IT-project is opgezet. Verder moet een deelnemer zich terdege voorbereiden om een goede inhoudelijke discussie met de jury te kunnen voeren. Maar de deelnemers krijgen er ook een hoop voor terug: naamsbekendheid, inspiratie en erkenning."
Vooral dit laatste punt acht hij belangrijk. "Deelname werkt sterk motiverend voor de medewerkers van zo’n IT-project. Het team krijgt steun van het management, waarbij een nominatie nog eens extra motiverend werkt. Vooral voor automatiseringsmedewerkers bij een organisatie, waarbij IT niet tot de kernactiviteiten behoort, betekent zo’n wedstrijd een erkenning voor hun werkzaamheden."
Onderschatting
Het aantal inschrijvingen voor de Millennium Award ligt tot nu toe beneden verwachting. Volgens Broeders zijn hiervoor drie mogelijke oorzaken te onderscheiden. "Bedrijven en instellingen hebben het te druk om de formulieren in te vullen, ze hebben last van gêne om mee te doen vanuit het idee dat het Jaar 2000-probleem de schuld van de bedrijfstak is, of ze vinden dat het probleem niet zo groot is als gedacht." Over die laatste factor maakt Fenit zich zorgen. De branchevereniging vraagt zich af of het probleem niet onderschat wordt. Het uitblijven van de vraag naar millennium-reparateurs die zich bij het Millennium Platform hebben aangemeld, en IT-managers die de laatste tijd massaal beweren op tijd klaar te zijn, wijzen hierop. Broeders hoopt daarom dat zich meer deelnemers aanmelden voor de wedstrijd. "Meedoen aan zo’n Millennium-award betekent extra steun voor een betere bewustwording van de problematiek."