In ‘De krant van morgen’ (Computable, 24 mei) wordt het bedrijf Mediasystemen afgeschilderd als slechts "een helpdesk voor de nog draaiende systemen". Directeur Manders vindt dat een pijnlijke kwalificatie. Mediasystemen heeft een vooraanstaande positie in de markt veroverd, aldus Manders, en verwacht dat de huidige softwareontwikkelingen en de behoeften van de uitgeefbranche leveranciers zullen dwingen tot het maken van belangrijke strategische keuzes.
Bij stellig van overtuigd dat de technologie eindelijk zo ver is, dat je als klant werkelijk een keuze kunt maken voor een ‘best-of-breed’ aanpak. Je hoeft niet langer te kiezen voor een totaalsysteem dat is gebaseerd op bedrijfseigen software, zoals de meeste systemen die gebouwd zijn voor nichemarkten (bijvoorbeeld uitgeverijen). Maar je bent nu in staat om functioneel in kaart te brengen welke deelgebieden je eigenlijk wilt automatiseren. Om vervolgens van daaruit de beste oplossingen te kiezen. De totale omgeving bestaat uit subsystemen en componenten.
In veel sectoren is het nog steeds heel normaal om middels grote projecten de primaire systemen volledig te vervangen, terwijl dat absoluut niet meer nodig is. Als een organisatie een duidelijke richting voor ogen heeft, kan veelal zonder problemen een stapsgewijze aanpak worden uitgewerkt. De systemen van de klant blijven dan continu in dezelfde fase van de technologie-levenscyclus, en oudere systemen hoeven beslist niet volledig vervangen te worden om nieuwe technologie te introduceren.
Deze uitwisselbaarheid leidt ertoe dat softwarebedrijven zich steeds meer op een deelgebied zullen toeleggen. Daarmee concurreren ze vervolgens op wereldschaal. Zij verkiezen dit boven het ontwikkelen en implementeren van zeer brede monolithische systemen. De knowhow die nodig is voor goede softwareontwikkeling verschilt immers volledig van de competenties die nodig zijn voor goede implementaties. Er zal dan ook een duidelijker splitsing ontstaan tussen softwarebedrijven en ‘solution providers’.
Deze laatste categorie zal oplossingen voor klanten realiseren door gebruik te maken van de softwareoplossingen van derden, met als kerncompetenties consultancy, projectmanagement, implementatie en portfoliomanagement. Deze splitsing bestaat in de meer generieke ict-omgeving natuurlijk al lang. Zie Microsoft en ook SAP. Maar naar verwachting zal deze ontwikkeling zich ook in nichemarkten als uitgeverijen krachtig gaan manifesteren. Mediasystemen lopen daarbij voorop, als een van de eerste ‘publishing solution providers’.
Concurrentie uit andere hoek
De ‘best-of-breed’ benadering, die mogelijk is door standaarden zoals XML en Webdav, maakt dat er concurrentie komt voor nichetoepassingen vanuit de generieke softwareoplossingen. Zoals een van de meest toonaangevende krantenuitgevers, Associated Newspapers in Engeland, zijn redactionele workflow baseert op Lotus Notes, zo zullen steeds meer kranten in hun primaire proces gebruik gaan maken van generieke oplossingen. Simpelweg omdat deze ontwikkeld worden voor een veel groter afzetgebied. Het beheerprobleem dat vervolgens ontstaat, wordt ondervangen door de eerder genoemde ‘solution providers’.
De geschetste ontwikkelingen zullen er toe leiden dat softwareorganisaties die zich richten op niches, een keuze zullen moeten maken over wat ze willen zijn: softwarebedrijf of ‘solution provider’. Je kunt gewoon niet allebei zijn, naarmate standaarden zich ontwikkelen en er wereldwijd concurrentie is op functionele deelgebieden.
Gijs Manders directeur Mediasystemen