Capgemini is bijna winnaar van de aanbesteding voor it-diensten die de Universiteit Utrecht had uitgeschreven. Naar verwachting zetten beide partijen medio september hun handtekening onder het contract met een looptijd van drie jaar en een optie tot verlenging met twee jaar.
Capgemini was reeds de it-partner van de Universiteit Utrecht, nadat het op 1 april 1999 het Academisch Computercentrum Utrecht (Accu, 120 medewerkers) had overgenomen met in eerste instantie een omzetgarantie van naar verluidt ruim elf miljoen euro. De automatiseerder bleek toendertijd de enige onderhandelingspartij, maar met oog op de afloop van dit contract eind 2004 schreef de universiteit ditmaal een Europese aanbesteding uit. Elf bedrijven toonden belangstelling, maar Cap wist de deal toch te behouden (Getronics Pinkroccade eindige als tweede). Volgens concurrerende kringen moest Cap ’diep gaan’ om de alma mater als klant te behouden. De afgelopen had de automatiseerder zijn tarieven al met 30 procent verlaagd. De universiteit wil geen toelichting geven, omdat het contract nog niet is getekend.
Capgemini is overigens niet de enige it-partner van de universiteit. De Bestuursdienst ICT doet ook zaken met bijvoorbeeld KPN (onderhoud telefooncentrales), Telfort (telefonie) en Cisco (bekabeling en netwerkcomponenten). Daarnaast betaalt deze stafafdeling de abonnementen op Surfnet en Surfnetdiensten, en levert het zelf ook diensten aan andere partijen, waaronder de Hogeschool van Utrecht. Verder besteden de Utrechtse faculteiten en universitaire diensten zelf nog geld aan ict-voorzieningen. Daar hoopt de universiteit ook nog tot betere kostenefficiëntie te komen. Begin juli is bijvoorbeeld een aanbesteding gestart voor de centrale inkoop van hardware (desktops, monitoren, thin clients en laptops) en ondersteunende diensten. Voorheen regelden de faculteiten dit zelf.