Dell PartnerDirect, dat begin februari 2008 voor Nederlandse resellers werd geïntroduceerd, ligt volgens Dell’s channelbaas Greg Davis en de Nederlandse channel director Benelux, Erik Preisser, op koers. In het jaar 2009 namen de indirecte verkopen via channel partners toe. 22 procent van de totale commerciële omzet van Dell gaat via de channel.
Davis: ‘Dell is nu bezig steeds meer certified partners op te tekenen. Partners kunnen daarnaast kiezen uit verschillende certificeringen, zoals enterprise architecture en managed services.‘
Dell werkt met tier-1 en tier-2 partners, zo vervolgt Preisser. ‘Typische tier-1 partners in Nederland zijn bijvoorbeeld SLTN en Scholten Awater die veel verschillende Dell oplossingen verkopen.’ Preisser zegt graag met value added partners samen te werken die integrale oplossingen en diensten verkopen, zoals virtuele netwerken, consolidatie, backup en recovery, security en green it. Voor de tier-2 partners is Copaco sinds een tijdje als distributeur actief. ‘De banden met Copaco worden nog nauwer’, aldus Preisser. ‘Zo mag Copaco ook binnenkort de storage producten van Dell EqualLogic distribueren’.
Rond januari 2010 komt Dell met een nieuwe partner portal voor 120 landen en in negentien talen beschikbaar. Dell’s portal gebruikt onder andere Google maps waarbij capaciteiten en diensten van Dell partners te zien zijn.
Partners kunnen al bij een waarde van 10.000 euro een dealregistratie melden. Daarvoor was dat nog 40.000 euro. Partners verkopen hierbij dan pc’s, servers en storage. Door meer partners neemt het aantal deals via de channel in de emea-regio toe, aldus Davis. ‘We hadden bij het begin van PartnerDirect 8500 geregistreerde deals. Eind 2009 hebben we nu 80.000 geregistreerde deals in de emea-regio die door partners zijn aangemeld. Binnen 48 uur worden de deals goed of afgekeurd. Van de 80.000 aangemelde deals is 72 procent als geregistreerde deal goedgekeurd. Dat laat zien dat we echt indirect willen werken. Partners beginnen ons meer te vertrouwen.’