Hoge personeelskosten en een gebrek aan specialisatie dwingen Fujitsu Services Nederland tot een zware reorganisatie. Financieel directeur Rico Schaap legt de oorzaak van de aangekondigde ontslagronde niet alleen bij de wereldwijde economische omstandigheden. Hij stelt dat de dienstverlener te lang heeft gewacht met het terugdringen van hoge kosten, met name personeelskosten, en te lang wachtte om de organisatie te richten op een aantal specifieke ict-diensten.
De Maarssense dienstverlener maakte 18 december 2009 bekend dat het de banen van ongeveer tweehonderd medewerkers schrapt. Het bedrijf sluit 120 gedwongen ontslagen niet uit en probeert de andere functies te schrappen door tijdelijke contracten niet te verlengen en vacatures niet in te vullen. Bij het bedrijf werken ongeveer 450 mensen.
Financieel directeur Schaap stelt dat zijn bedrijf in vergelijking met de concurrentie erg hoge personeelskosten maakt. ‘Wij hebben oudere en meer ervaren krachten, maar moeten concurreren met dienstverleners die schoolverlaters aanbieden.’ In tijden van economische crisis kijken de afnemers van onze diensten vooral naar de prijs en niet naar de meerwaarde die de duurdere krachten leveren.’
Schaap stelt in een mail aan zijn personeel dat zijn bedrijf de veranderde vraag naar bedrijfspecifieke ict-diensten tegen steeds lagere tarieven niet kan volgen. Hij benadrukt dat een reorganisatie noodzakelijk is om het bedrijf ‘slagvaardiger’ te maken. Volgens de financieel directeur richt de dienstverlener zich in de toekomst meer op beheerdiensten die aansluiten op de producten die de hardwaretak van Fujitsu levert. Het gaat bijvoorbeeld om datacenterbeheer, werkplekbeheer en de inrichting van de helpdesk.
Het aantal adviesdiensten, dat nu al beperkt is, wordt in de toekomst mogelijk verder ingeperkt. Ook de inzet van reparatie- en onderhoudsmedewerkers bij klanten worden mogelijk afgestoten of via partners uitgevoerd. Schaap: ‘Dat zijn niet langer onze kerntaken.’
AirFrance/KLM
Schaap benadrukt dat de reorganisatie niet is ingegeven door het wegvallen van een aantal grote contracten. Onlangs werden grote contracten voor werkplekbeheer en supportdiensten met luchtvaartmaatschappij AirFrance/KLM verlengd. In Duitsland wordt een nieuw datacenter gebouwd om meer beheerdiensten te kunnen aanbieden. De dienstverlener verwacht verder te groeien in de applicatiemarkt, bijvoorbeeld met het softwarepakket Global Store voor de retailmarkt.
Op dit moment is voor Schaap niet duidelijk hoe de ontslagronde in Nederland zich verhoudt tot reorganisaties in andere landen. Hij weet dat in Engeland en Frankrijk ook wordt gereorganiseerd. Maar het aantal banen dat daar verdwijnt, kent hij niet.
Directeur weg
Opvallend is dat de dienstverlener begin 2009 nog tweehonderd consultants zocht. Volgens Brouwer leverde die wervingsactie slechts vijftig nieuwe medewerkers op en hij benadrukt dat advisering inmiddels niet langer tot de kerntaken van de dienstverlener behoort.
In augustus 2009 vertrok algemeen directeur Eric Bouwer bij Fujitsu services Nederland. Beide partijen vertelde toen aan het brancheblad CRN dat dit in goed overleg gebeurde. Bouwer is vervangen door een interim-directeur. Of het vertrek van Bouwer iets te maken heeft met tegenvallende resultaten van de dienstverlener is niet bekendgemaakt. Fujitsu Services draaide de afgelopen zes jaren, uitgezonderd het boekjaar 2007-2008, verlies.