Kaspersky Lab gaat begin 2010 een eigen vestiging in Nederland opzetten. Eind 2009 kwam daarvoor een einde aan het franchisecontract met de bestaande Benelux-partner. België en Luxemburg zullen vanuit Franrijk worden bediend.
De activiteiten van antivirus- en internetsecurityspecialist Kaspersky Lab werden in de Benelux als één van de laatste regio’s nog door een franchisebedrijf behartigd (enkel Polen is nog in een dergelijke positie). Het bedrijf bevestigt nu in een mededeling dat het "heeft besloten een eigen kantoor te openen om de heterogene Benelux markt beter te bedienen."
Dat kantoor zou begin 2010 van start moeten gaan en vermoedelijk in Amsterdam worden gevestigd. Het zal verantwoordelijk zijn voor de activiteiten in Nederland en ondersteuning in het Nederlands bieden. Ondersteuning in het Frans of Duits zal worden toevertrouwd aan respectievelijk Frankrijk en Duitsland.
Wat betreft het personeel, nodigt Kaspersky Lab de werknemers van de voormalige franchisepartner uit te solliciteren voor de nieuwe vestiging, maar de personeelsbezetting zal wel kleiner zijn, "tussen 10 en 20 werknemers." Ondertussen wordt al onderhandeld met distributeurs en voortverkopers over nieuwe contracten. Wat België en Luxemburg betreft, stelt Kaspersky Lab dat deze landen vanaf 2010 vanuit de vestiging in Parijs zullen worden bediend en ondersteund.
Ontslagen
De franchisehouder klaagt in een eigen mededeling het eenzijdig karakter van de opzegging aan en stelt dat later deze maand hierrond een kortgeding voor de rechtbank in ’s Hertogenbosch moet voorkomen. De Belgische werknemers van de franchisehouder werden al het ontslag aangezegd, terwijl in Nederland met het personeel nog zou worden gesproken.
In de voorbije jaren heeft Kaspersky Lab in onze streken een stevige positie uitgebouwd op de consumentenmarkt voor antivirus- en internetbeveiligingsproducten, met naar verluidt een marktaandeel van zo’n 25 procent. In de bedrijfswereld heeft Kaspersky Lab organisaties als de federale politie en een aantal ziekenhuizen als klanten, naast overwegend kleine en middelgrote bedrijven.
Getuigt niet echt van een kanaal gedachte.
Er is een franchiser welke de markt heeft voorbereid. En die wordt dan gepasseerd….door de fabrikant.
Maar zo gaat het altijd met alle resellers in de ICT. Zodra je klant een bepaald volume afneemt, wil de fabrikant het account als strategisch rechtstreeks gaan bedienen. Zonder zich te realiseren dat de klant meer gebruikt dan alleen de producten van de betreffende fabrikant. Er zijn denk ik voorbeelden te over. Zowel vanuit Resellers als vanuit Distributeurs.
Dit is een super strakke actie van Kaspersky Lab in Rusland. Dit komt niet echt als betrouwbaar over om dit zo te doen.
Ik kan nu mijn klanten niet meer bedienen en ben genoodzaakt een ander product te gaan voeren met alle gevolgen vandien. Hoger inkoop hogere en minder marge.
Goed voor het vertrouwen
Remco Nijhuis
Check IT Computerservice
Ik hoor een hoop klaagzang, maar wellicht is het gewoon weer eens tijd voor aandacht voor juridische aspecten van reseller en franchise contracten. Laten we eerlijk zijn, dit (mogelijke) scenario had contractueel vastgelegd kunnen worden en dan had dit voorkomen kunnen worden, danwel had Kaspersky gewoon diep in de buidel moeten tasten om de zaak door te kunnen zetten. De ICT branche wordt toch nog te veel gedreven door opportuniteit en te weinig door ratio.
Wellicht leuk voor CRN om hier eens een diepgaand artikel over te schrijven, de “Juridische status van de Reseller” ….
P.S.: Overigens zal nu pas blijken of de franchiser / reseller stevig in het zadel zat en er sprake is van loyale klanten ….. de praktijk toont de waarheid.
Ik kan me helemaal aansluiten op het vorige stuk dat we nu eens contracten moeten afsluiten als we een product gaan voeren. Als Kaspersky terug komt ben ik benieuwd wat ze gaan doen met de oude resellers en overige partners.
Groet
Remco Nijhuis
Check IT Computerservice