T-Mobile zag internationaal de omzet uit mobiel dataverkeer groeien met 28 procent afgelopen jaar. In Nederland bedient het bedrijf nu 4,8 miljoen klanten.
Dat blijkt uit de kwartaalcijfers die Deutsche Telekom, het moederbedrijf van T-Mobile, gisteren publiceerde.
Het Nederlandse filiaal van T-Mobile boekte afgelopen kwartaal een omzet van 294 miljoen, 8 miljoen meer dan een jaar geleden. De winst voor bijzondere lasten (ebitda) kwam uit op 77 miljoen euro.
Het aantal klanten steeg afgelopen drie maanden amper. Vergeleken met een jaar geleden groeide het klantenbestand wel, met 4 procent tot 2,6 miljoen. In deze boekperiode tellen de overgenomen Orange-klanten nog niet mee.
Deutsche Telekom rekent voor, dat het inclusief de Orange-bellers 4,8 miljoen mobiele klanten heeft in Nederland.
Meer omzet uit internet en sms
Een gestaag groeiend deel van de omzet is afkomstig uit niet-spraakverkeer. Daaronder valt zowel sms als mobiel dataverkeer via Gprs en Umts. In Nederland is 20 procent van de gemiddelde omzet per klant afkomstig uit niet-spraakverkeer.
T-Mobile International meldt dat 5,5 procent van de omzet afkomstig is uit mobiel dataverkeer. Een jaar geleden lag dat percentage nog op 4,3 procent. Die cijfers wordt gegenereerd door 2,8 miljoen particulieren met flat fee-abonnementen als Web 'n Walk, maar ook zakelijke gebruikers met Umts-insteekkaarten voor de laptop.
In Nederland heeft T-Mobile 120.000 abonnees op zijn Web 'n Walk-abonnement, klanten die onbeperkt lang en veel kunnen surfen, mailen en chatten via hun mobiele telefoon of PDA.
114 miljoen klanten
De mobiele aanbieder heeft internationaal 114 miljoen klanten, 10 procent meer dan een jaar geleden. In de drie maanden tot eind september boekte T-Mobile 8,9 miljard omzet. De omzet van DT-concern kwam uit op 15,7 miljard euro, een toename van 1,4 procent. De nettowinst bedroeg 259 miljoen euro in het kwartaal en 1,3 miljard over de eerste negen maanden van het jaar.
Bron foto: JD Pavkovich (CC)