Oracle introduceert een inventarisatiebeheer-oplossing voor de telecomsector.
Oracle Communications Unified Inventory Management is een op standaarden gebaseerde applicatie waarmee leveranciers inzicht krijgen in klantgegevens, diensten en resources. Zo kunnen ze snel nieuwe klantgerichte diensten introduceren en leveren en wordt de financiële controle en compliance verbeterd, in relatie tot de infrastructuur. Daarnaast is het mogelijk de netwerkbeschikbaarheid te optimaliseren en kosteneffectief in te zetten en te beheren.
Telecomdienstverleners gebruiken traditioneel verschillende inventarisatiebeheer-systemen waarmee ze fysieke resources (bijvoorbeeld switches, routers, fibers en racks) en logische resources (bijvoorbeeld telefoonnummers en IP-adressen) beheren. Daarnaast zijn er diverse systemen ter ondersteuning van bedrijfsprocessen, zoals netwerk engineering, serviceafhandeling en financieel management. Dit geeft kans op onnauwkeurige en inconsistente data binnen de verschillende systemen. Omdat dienstverleners steeds vaker diensten gebundeld aanbieden, is het van belang dat de onderliggende inventarisatiesystemen zowel snelle dienstverlening als geïntegreerd netwerkbeheer ondersteunen. Oracle Communications Unified Inventory Management biedt dienstverleners door integratie een compleet beeld van klant, dienst en netwerkonderdelen. Hier is geen systeemconsolidatie voor nodig en de data-integriteit komt niet in gevaar.
Het datamodel voor Oracle Communications Unified Inventory Management is gebaseerd op het TeleManagement Forum's Shared Information/Data Model (SID). Dit is een standaard waarmee de communicatie-industrie beschikt over een gemeenschappelijk vocabulaire en definities voor de Next-Generation Operations Support System (NGOSS)-architectuur. Hiermee kunnen snel flexibele en krachtige oplossingen ontwikkeld worden die onderling uitwisselbaar zijn.