Het ict-onderwijs aan hogescholen wordt gedomineerd door lessen over Microsoft en Cisco. Hogeschool InHolland in Haarlem en Alkmaar geeft studenten ook les in open source en open standaarden.
In het kantoor van softwareleverancier Hippo lijkt het wel een kinderfeestje. Bakjes met chips en nootjes en flesjes cola en sinas staan op de tafel, die omringd is met een hele hoop oranje stoelen. Het is vol in het Amsterdamse kantoorpand van de maker van open source contentmanagementsystemen. "We werken hier met dertig mensen. Jullie zijn met zijn dertigen. Dat is een verdubbeling van het aantal mensen hier", zegt Arjé Cahn, technisch directeur van Hippo, tegen de studenten (technische) informatica van Hogeschool InHolland.
De studenten zijn bij het bedrijf op bezoek, omdat ze praktijkles krijgen in open source en open documenten. De vierdejaarsstudenten van de richtingen informatica en technische informatica van de Hogeschool InHolland in Haarlem en Alkmaar konden dit schooljaar voor het eerst de minor ‘Open Source, Open Standaarden en Open Content' kiezen. "De opkomst van open source is niet meer te stoppen. We willen dat studenten weten welke alternatieven er zijn als ze van school komen", legt Willem Wenink, coördinator van de differentiatieminor uit. Het animo voor de minor was zo groot dat het grootste deel van de studenten er voor koos.
Cahn vindt het goed dat de studenten worden ondergedompeld in de wereld van open source. "We krijgen wel stagiaires en houden vaker presentaties op scholen, maar het gaat nooit direct over open source. Dat maak ik er dan van. Als ik moet spreken over contentmanagementsystemen, maak ik er open source contentmanagementsystemen van."
Goede gastdocenten
De lessen zijn begin dit schooljaar gestart en de minor duurt tien weken. De eerste weken gaan over VoIP. De studenten leren open source VoIP-centrales, zoals Astrisk, te gebruiken. Daarna komen de verschillende open source-licenties aan bod. Ook leren ze programmeren met Ruby-on-Rails (ROR). "Het was erg lastig om hier goede gastdocenten voor de te vinden. Daarom weten we niet of het mogelijk is om deze lessen volgend jaar weer te geven", zegt Wenink.
Het deel over open content wordt verzorgd door de stichting Kennisland. Het bezoek aan Hippo maakt deel uit van dit deel van de minor. De studenten bezoeken ook stichting Beeld en Geluid. Hier moeten ze de resultaten presenteren van de opdrachten die ze hebben moeten doen. Het gaat om zeven verschillende opdrachten waar zo'n drie tot vier studenten mee bezig zijn. Een voorbeeld van een project dat de studenten moeten doen is een educatieve website ontwikkelen, waar docenten lesmateriaal kunnen delen.
Bijdrage leveren aan community
De laatste weken van de minor worden besteed aan Linux en de open source community. Zo moeten de studenten een bijdrage leveren aan de community. "Een goed initiatief", vindt Cahn, "maar lastig te realiseren, want je wordt niet zomaar lid van de community. Je moet eerst het vertrouwen winnen." Volgens Wenink is er altijd werk zat. De studenten moeten aantonen dat ze 56 uur hebben gewerkt aan een bijdrage.
Wenink weet nog niet of de minor de studenten bevalt, omdat de evaluatie nog ingevuld moet worden. "Maar in de wandelgangen zijn de reacties overwegend positief." Student informatica Benno van der Berg (22) is inderdaad blij met de minor. "Ik vind het goed dat hier aandacht aan besteed wordt. Dat zorgt voor variatie in het curriculum." Van der Berg werkt thuis al met open source-software en heeft daarom tijdens het project niet echt nieuwe dingen gehoord. Wat hij geleerd heeft gaat vooral over licenties en het auteursrecht.
Cahn's presentatie gaat vooral over hoe je geld kunt verdienen met open source. Hij wil laten zien dat het een serieuze zaak is. "Het is meer dan een scriptkiddie die op zolder alleen maar Linux zit te hacken." Het verhaal van Cahn valt in de smaak. Voor Dian van der Klauw (24), student informatica aan Hogeschool InHolland Haarlem is het allemaal wat duidelijker geworden. Hij gaat thuis ook even het Hippo CMS bekijken. Iets wat Cahn wel gedacht had.
Of de leerlingen ook echt massaal kiezen voor een loopbaan die met open source te maken heeft, is maar de vraag. Zij zien misschien andere carrièrekansen. Chan: "Die Porsche die voor de deur staat is niet van mij, maar van de onderburen. Die verkopen spam."