Printers lijken alleen sneller en goedkoper te worden, maar de basistechnologie boekt veel vooruitgang. HP wil met digitale inkjettechnologie groeien in markten waar nu analoog drukwerk overheerst. Ondertussen valt Kodak de achterhoede van de inkjetprinters voor consumenten aan.
HP wil meer met printers. Het wil dat mensen meer printen en het wil zijn printers in nieuwe markten brengen. Eind mei lanceerde het in New York zijn Print 2.0-strategie. Dit moet printen vanaf het web makkelijker maken dan het al is, onder andere door printbuttons in blogs te plaatsen. “Consumenten creëren veel content online”, zegt HP’s printertopman Vyomesh Joshi. “Het valt te bezien of die content ook naar de printer komt, maar dat moet wel onze strategie zijn. Kun je de taart groter maken? Ik denk dat het potentieel er is als we de ecosystemen bouwen, zoals we hebben gedaan met foto’s, marketingmateriaal en in het grafische segment.”
Printersubsidie
In de consumentenmarkt heeft HP sinds kort concurrentie van Kodak. Het voormalige analoge fotobedrijf introduceerde begin dit jaar zijn EasyShare-inkjetprinters. Kodak probeert een plek in de inkjetmarkt te veroveren door zijn inktpatronen te verkopen voor de helft van de prijs die gevestigde concurrenten als HP, Epson en Lexmark vragen. Kodak keert zich tegen het traditionele prijsmodel waarin dure inkt de printers subsidieert. Kodaks printers zijn dus iets duurder.
“Het scheelt weinig”, zegt Magnus Felke, Kodaks marketinghoofd voor de inkjetprinters. “Onze printers zijn misschien 10 tot 20 euro duurder. Andere leveranciers laten consumenten meer betalen voor allerlei extra functionaliteit die de meeste consumenten niet nodig hebben. Inkjetfabrikanten beduvelen de consument. Kodak kiest bewust voor een nieuw model. We willen printen eerlijker en transparanter maken.”
HP is niet onder de indruk. “Afhankelijk van het marktsegment zijn onze operationele kosten lager dan die van Kodak”, zegt Vyomesh Joshi. “Kodak praat eigenlijk alleen over kleurkopieën. Wij weten dat 70 procent van het printwerk zwart-wit is.”
Joshi praat volgens Felke over verschillende marktsegmenten. “Kodak richt zich op consumenten”, zegt de marketeer. “Onze claim geldt voor zwart-wit documenten, kleurendocumenten en foto’s. Consumenten kunnen de helft besparen op al hun prints.” Felke zwaait met onderzoek dat concludeert dat consumenten met Kodaks inktpatronen in drie jaar gemiddeld 300 euro op hun prints besparen.
Groei elders
De consumentenmarkt is echter niet de meest lucratieve markt. HP is marktleider naar aantallen verkochte printers, maar haalt minder winst uit inkt dan Ricoh, Canon en Xerox. Teveel HP-printers staan bij consumenten op zolder stof te vergaren. Magnus Felke noemt dat ook als verklaring voor Lexmarks tegenvallende tweede kwartaal. Lexmark had impliciet Kodaks nieuwe prijsmodel de schuld gegeven. “Lexmark verkoopt veel via Dell”, zegt Felke. “Mensen die een gratis printer bij een pc krijgen sluiten hem vaak niet eens aan. Lexmark verkoopt weinig inktpatronen.”
HP probeert met Print 2.0 de consumentenmarkt meer glans te geven, maar heeft elders groei op het oog. “De hoeveelheid papier zal in sommige plaatsen afnemen”, erkent Stephen Nigro, adjunct-directeur van HP’s printdivisie. “Of de taart zal groeien kun je betwisten. Een andere vraag is of digitaal printen meer van het totale aantal pagina’s kan pakken. Dat geloof ik absoluut.”
Het meeste drukwerk komt nog altijd van analoge technologieën zoals vlakdruk. HP ziet een wereldwijde markt van 48 biljoen pagina’s waarbij nu slechts 9 procent uit digitaal printen bestaat. Om te groeien in commercieel drukwerk moet de snelheid van digitale printers omhoog en de prijs per pagina omlaag. Het keerpunt ligt nu op tweeduizend pagina’s. “Dat keerpunt opschroeven is onze hoogste prioriteit”, zegt Joshi. Op korte termijn moet het naar vijfduizend en binnen vijf jaar naar vijftienduizend.
Museunkwaliteit foto’s
HP heeft zijn verkoopafdeling voor zakelijke gebruikers en print service providers (PSP) uitgebreid. Op zijn Graphic Arts Summit die in mei in Rome werd gehouden, lanceerde HP nieuwe Indigo- en Designjet-printers voor grote oplagen en museumkwaliteit foto’s. “We verkopen Indigo aan mensen die traditioneel Heidelberg-vlakdrukpersen gebruikten”, zegt Stephen Nigro.
Indigo-printers zijn een digitaal alternatief voor offset en lithografie. HP nam Indigo in 2001 over na jarenlang nauw samengewerkt te hebben met het bedrijf. Indigo had om fiscale redenen zijn hoofdkantoor in Maastricht, maar kwam oorspronkelijk uit Israel. Indigo-printers passen elektrofotografie toe, hetzelfde principe dat kopieermachines en laserprinters gebruiken. Dankzij gepatenteerde ElectroInk-toners zouden de resultaten van Indigo-printers nauwelijks onderdoen voor die van traditionele offset lithografie.
Billboards en banners
Om dieper door te dringen in professioneel drukwerk nam HP eind 2005 nog de printerdivisie van het Israëlische Scitex-conglomeraat over. Scitex Vision had zijn eigen printkoptechnologie ontwikkeld voor industrieel drukwerk van onder andere billboards en banners.
Er zijn grofweg drie soorten printkoppen in de inkjettechnologie. Continuous inkjet spuit inkt in een doorlopende stroom en leidt inkt dat niet op het papier moet komen terug in het reservoir. HP is een van de ontwikkelaars van thermal inkjet. Elektrische verhitting van elementen in de printkop blaast inkt op het juiste moment op het papier.
Scitex Vision ontwikkelde de derde soort: een piezo-electrische printkop. Een elektrische spanning activeert een kristal in de printkop die de inkt naar buiten duwt. De piezo-technologie is oorspronkelijk ontwikkeld door Epson.
Een belangrijk voordeel ten opzichte van thermal inkjet is dat de technologie meer verschillende soorten inkt aankan. Scitex’ variant zou sneller en flexibeler zijn dan eerdere piezo-printkoppen. “Met Scitex zullen we concurreren met screen printers”, zegt Vyomesh Joshi. “Als we het keerpunt verschuiven van 200 naar 600 prints van een vierkante meter, zal 70 procent van screen printen overgaan naar Scitex.”
Technologieportfolio
Moet HP niet ook offsettechnologie in huis halen? Stephen Nigro kan geen helder antwoord geven. “We zullen overnames doen waar dat nodig is om onze portfolio uit te bouwen”, zegt de tweede man van HP’s printdivisie (IPG). “We hebben inkjet-, piezo-, en Liquid Electrophotography-technologie (LEP). We hebben verschillende oplossingen waarmee we achter billboards, labels, verpakkingen, marketingmaterialen en fotowerk aan kunnen gaan. Daarnaast kijken we hoe we de oplossingen die we naar onze klanten brengen kunnen versterken.”
HP investeerde tenminste 1,4 miljard dollar in organische groei. In 2005 onthulde de leverancier zijn Scalable Printing Technology (SPT). Dat nieuwe thermal inkjetsysteem met bijbehorend productieproces was het resultaat van vijf jaar onderzoek en ontwikkeling. HP integreerde verschillende onderdelen op het silicium van een printkop voor uiteenlopende producten. “Printkoppen voor consumenten- en bedrijfsproducten komen allemaal uit dezelfde fabriek”, zegt Nigro. In april introduceerde HP nieuwe multifunctionele printers in de Edgeline-serie op basis van SPT. De machines moeten meer pagina’s voor HP in de zakelijke markt opleveren.
Innovatie rond print
Kan die investering HP ook helpen terrein te winnen in commercieel drukwerk? “Het is absoluut ons plan om naar hogere marktsegmenten op te schuiven”, zegt Nigro. “Maar offset bestaat al heel lang en is goed in wat het doet. Wel zal het gat tussen offset en digitaal kleiner worden. De sleutel tot digitaal is dat het de innovatie rond printen mogelijk maakt. Met digitaal kun je ineens maatwerk doen. Je kunt een gepersonaliseerde catalogus samenstellen op basis van online data van de klant. Dat is waar de verbinding van het web met printen echt toegevoegde waarde kan leveren.” Nigro ziet ook toekomst voor gepersonaliseerde kranten en tijdschriften. “Volgend jaar? Nee. Maar gaat het gebeuren? Het ligt absoluut voor de hand.”
Inkjet lijkt centraal te staan in HP’s toekomstvisie. Nigro wil niet zeggen hoeveel procent van de onderzoeksinvesteringen naar inkjet gaat. “In consumentenprinters is inkjet op dit moment duidelijk de beste oplossing”, zegt Nigro. “Inkjet heeft bewezen voor foto’s de beste kwaliteit te leveren. Voor industriële toepassingen, grote formaten, kom je uit op inkjet omdat het zeer schaalbaar is. Je kunt breed gaan. En voor de toekomst als je achter hoge productiviteit aan wilt gaan, door snelheid en breedte, daar zal inkjet schitteren.”
Vyomesh Joshi valt Nigro bij. “Inkjet is de juiste technologie”, zegt IPG’s topman. “Voor de fotomarkt biedt het behalve kosteffectiviteit een beter kleurenspectrum dan zilver-halide. Iedereen accepteert dat nu, zelfs Kodak en Fuji. In de offsetwereld is Indigo een sterke technologie die de vergelijking in kwaliteit met vlakdruk aankan. Indigo is elektrofotografie, maar past een vloeibare toner toe waar onze concurrenten een droge toner gebruiken. Een vloeibare toner geeft altijd betere kwaliteit. We moeten het keerpunt opschroeven, maar voor hoge kwaliteit en grote oplagen is Indigo de juiste technologie.”
Inkjet wel of niet
Kan Kodak daar tegenop? Kodak heeft een commerciële printerafdeling, de Graphic Communication Group, maar past inkjettechnologie tot nu toe alleen toe in de consumentenmarkt. “We kijken naar andere markten”, zegt Magnus Felke. Het klinkt als een uitvlucht. “HP heeft twintig jaar voorsprong in de consumentenmarkt voor inkjet printers. We halen hen nu al in. Onze technologie is beter.” Kodak bouwt op zijn fotoverleden met geavanceerde pigmentinkten, terwijl HP en de andere concurrenten kleurstoffen gebruiken die sneller zouden uitvegen en vervagen.
HP heeft reden zich zorgen te maken. Tweederde van het personeel in Kodaks inkjetafdeling is namelijk afkomstig van HP. “Mezelf meegerekend”, zegt Felke, die tien jaar voor HP werkte. Kodaks nieuwe topman Antonio Perez werkte een kwart eeuw voor HP. Ook Philip Faraci, hoofd van Kodaks Consumer Digital Imaging Group, komt van HP. “We bouwen een revolutionair bedrijf”, zegt Felke. “Kleiner maar ondernemender, met het vermogen mensen van concurrenten aan te trekken.”