Enkele grote distributeurs benadrukken dat de feestdagen veel kansen bieden voor resellers en retailers, vooral dankzij trends van lifestyle en fashion, notebooks en mobiliteit.
Stasiu Teunissen, marketing manager bij McDOS: "Ik denk dat dit feestseizoen de groeiende populariteit van mobiele productgroepen zich nog het meest zal laten gelden. Vooral laptopaccessoires, digitale fotoframes en andere randapparatuur doen het dit jaar rond de kerst en sint goed."
Bas Heering, sales manager retail bij Tech Data, verwacht veel producten af te zetten in de retail. "De toegevoegde zit in het leveren op zaterdagen en op locatie." Volgens Heering is de trend design en lifestyle. "Met Sinterklaas blijft het notebook erg in trek. Verder wordt er sneller gekozen voor betere ‘specs’ en neemt de vraag naar dual-core processoren toe."
Alfred van Zalk, business unit manager components bij Ingram Micro, zegt dat consumenten snelle en betere producten willen. "Dit heeft voor een gedeelte met Vista te maken en daarnaast met de sterk verbeterde prijs-prestatieverhouding. Opslagproducten in alle soorten en maten zijn niet aan te slepen. Ook flashproducten en geheugen-upgrades, quad-core processoren, high-end vga-kaarten en luxe moederborden zijn in trek." Marcel Elberse, business unit manager networking bij Ingram Micro, ziet een verschuiving naar de wireless 802.11n-standaard. "Deze producten zijn speciaal ontworpen voor veeleisende toepassingen als online gaming, hd-video-streaming, bestandsdeling en VoIP." Ingram Micro verwacht verder meer afzet van lcd-televisies, navigatie¬oplossingen, mp3/mp4 en home storage/back-up. Prijspunten blijven een belangrijke factor, voor het volume zullen de consumentennotebooks rond de 600 euro zorgen. Ook digitale camera’s in combinatie met fotokwaliteit inkjetprinters worden veel verkocht in de feestmaanden.