Traditionele bedrijfsprocessen worden vaak ‘opgeleukt’ met it. Dat is jammer, want met it is inmiddels veel meer mogelijk.
In theorie kunnen producten zichzelf (wereldwijd) door een logistieke keten sturen. In theorie hoeven consumenten slechts één kaart voor loyaliteitsprogramma’s (voor bijvoorbeeld Albert Heijn, Edah en Shell) bij zich te dragen. In theorie kunnen logistieke netwerken flexibel ingericht worden, zodat na een invoerstop voor textiel uit China datzelfde logistieke netwerk snel en efficiënt verlegd kan worden naar Turkije.
Zijn dit wenselijke ontwikkelingen? Het antwoord is: ja. Waarom gebeurt het dan niet? Omdat it nog te vaak wordt aangepast aan traditionele bedrijfsprocessen, in plaats van andersom. Er is technisch gezien al veel mogelijk, onder andere door het gebruik van technieken als rfid en gps.
Een optimaal gebruik hiervan vraagt echter om een verandering in processen in bedrijven en in de ketens van verticale markten. Daar-voor moet it een andere rol op zich nemen, te weten die van waardecreator met een centrale positie in het management.
Uit onderzoek van Capgemini blijkt dat Europese cio’s en it-managers hun rol wel willen uitbouwen naar een meer strategische, businessgerichte rol. Desondanks noemen diezelfde cio’s en it-managers kostenvermindering nog steeds als de belangrijkste zakelijke doelstelling van it.
De it-sector heeft het deels aan zichzelf te wijten dat it nog steeds wordt gebruikt om traditionele businessprocessen cosmetisch te faciliteren, terwijl een scheppende rol in theorie mogelijk is. De afgelopen jaren zijn bedrijven volgestopt met top-down systemen, zoals enterprise resource planning (erp) en customer relationship management (crm).
“Pakketten die gebaseerd zijn op uitermate ouderwets denken”, zegt dr. Pieter Klapwijk, professor in Supply Chain Economics aan Nyenrode. “Top-down systemen zijn uit. Crm is achterhaald en ook erp-pakketten gaan er uit. Die zijn ontwikkeld vanuit de visie dat je alles centraal moet beheren. In plaats daarvan komen er straks workflow-anagementachtige systemen die geen centrale data meer bijhouden en uitsluitend nog sturingsdata bevatten. De intelligentie moeten we niet top-down aanbrengen, maar bottom-up. Bij top-down weet je over de items daar beneden wel alles, maar je gebruikt er bijna niks van. Bij bottom-up hoef je het gehele proces niet meer bij te houden. Je hoeft alleen maar iets te weten als er iets fout gaat. Uiteindelijk gaat het daar naartoe. Het vereist alleen een omslag in denken.”