Kent u het verhaal van de ict’er die twee jaar geleden tijdens de economische malaise ontslag nam? Uit angst over zijn toekomst koos hij voor de zekerheid van een grote financiële instelling. Nu werkt hij dankzij outsourcing weer bij diezelfde ict-dienstverlener.
Managed services dragen zonder twijfel bij aan het efficiënter en winstgevender maken van bedrijven. Door alle schoenmakers bij de juiste leest te zetten krijgt iedereen de ruimte om zich te concentreren op de kernactiviteiten. Er zijn vele overtuigende argumenten en een handtekening onder een managed servicecontract is daarom snel gezet.
Maar hoe gemotiveerd gaat de man uit ons voorbeeld aan de slag? Hij ziet de secondaire voorwaarden uit het bankwezen wankelen. Zijn nieuwe baas vertelt hem dat het carrièrepad binnen een ict-organisatie meer opties heeft dan bij een bank. Daar zitten echter wel opeens honderden concurrenten voor de hogere posities. De werkdruk neemt toe en de werklust neemt af.
Men vergeet in het hele outsourcingstraject nog wel eens dat het hier om mensen gaat. Met één pennenstreek gaan honderden banen van de ene werkgever over naar de andere. Bovendien krijgen de ‘achterblijvers’ te maken met nieuwe arbeidsprocessen, beleidsprocedures en werkomstandigheden. Door weerzin tegen verandering en angst voor het nieuwe mislukken nog teveel outsourcingsprojecten door weerstand onder de betrokken medewerkers. Ongemotiveerd personeel kan dan handenvol geld kosten, maar ook uw reputatie als slagvaardig ict-dienstverlener. Door van meet af aan het personeel te betrekken bij de plannen en hun belangen te behartigen zult u uiteindelijk sneller en doeltreffender de gewenste resultaten realiseren.
Theo Oskam
directeur HT Groep