De ontwikkelingen in mobiele en vaste breedbandtechnologie en de overgang naar een nieuwe generatie netwerken bieden kansen voor intensere multimediatoepassingen en versnelde groei. Om die reden implementeert Ericsson een meer klantgerichte organisatiestructuur op basis van drie business units, elk geoptimaliseerd voor een specifiek marksegment.
Carl-Henric Svanberg, president en ceo, zegt: “We zijn nu sterker dan ooit. Dit is het juiste moment om onze markt versneld te ontwikkelen en de leidende rol te pakken bij de integratie van communicatie en media. We zullen onze positie in mobiele netwerken, diensten en transmissie benutten en ons leiderschap op het gebied van convergerende IP-netwerken uitbreiden, met een focus op multimedia-applicaties en -diensten. Multimedia is een gebied met duidelijke zakelijke mogelijkheden en een potentieel krachtige aanjager van een groeiende vraag naar netwerkcapaciteit en investeringen door operators.”
De nieuwe organisatie zal haar aandacht nog meer richten op de klant en er zullen 500 ingenieurs worden aangegetrokken om onderzoek te versnellen op onder meer het gebied van IP-netwerken en multimediatechnologie. De nieuwe organisatie raakt de huidige business units zowel als het hoofdkantoor in Stockholm. Het bedrijf wordt ingericht in drie business units: Networks, Global Services en Multimedia.
Business Unit Networks
Door integratie van netwerkactiviteiten kan Ericsson totaaloplossingen bieden die operators ondersteunen in hun strategie om netwerken te convergeren en kostenefficiënter te maken. De unit richt zich op zowel mobiele als vaste toegang, kern- en transmissienetwerken als ook op de volgende-generatie IP-netwerken. Ericsson is de wereldleider in mobiele netwerken en heeft een leidende positie in vaste netwerken.
De voormalige business units Systems, Access en Broadband networks zullen in deze nieuwe unit geïntegreerd worden, net als Ericsson Power modules en Ericsson cables. De unit zal geleid worden door Kurt Jofs , executive vice president en de huidig directeur van de business unit Access. De nieuwe unit telt ongeveer 21.500 werknemers.
Business Unit Global Services
De unit Global Services, bestaande uit zowel Professional Services als Network Rollout, zal operators ondersteunen bij hun technologische veranderingen en het streven naar maximale efficiëncy. Het voorziet operators van zowel schaalvoordelen en bewezen expertise als ook van hoogwaardige uitvoering van activiteiten en substantiële besparingen. De unit Global Services beheert zelf netwerken met meer dan 65 miljoen abonnees en biedt daarnaast 24-uurs ondersteuning aan netwerken met nog eens 725 miljoen abonnees. Deze unit, opgericht in 1999, blijft onaangetast in de reorganisatie en Hans Vestberg, executive vice president, blijft hier leiding aan geven. Ericssons dienstenorganisatie heeft wereldwijd ongeveer 23.000 werknemers.
Business Unit Multimedia
Telecommunicatienetwerken vormen een persoonlijke verbinding met iedere mediaconsument en bieden interactiviteit en nieuwe zakelijke mogelijkheden. In 2005 werd de waarde van de multimediamarkt – netwerk tv, muziek, games, video en radio over vaste en mobiele netwerken – geschat op 20 miljard euro, en zal naar verwachting groeien naar ruim 100 miljard euro in 2011.
Vandaag de dag zijn er ongeveer 2,5 miljard mobiele abonnees, waarvan een groeiend aantal overschakelt op mobiel breedband. Het verkeer in mobiele netwerken zal naar verwachting verviervoudigen in de komende vijf jaar. Dit is een gevolg van de groei in het aantal abonnees en door de vervanging van vaste door mobiele aansluitingen, maar meer nog van het verhoogde dataverkeer door mobiele bedrijfsapplicaties, muziekdownloads, mobiele tv en andere nieuwe multimediatoepassingen.
Op dit moment hebben al ruim 250 miljoen huishoudens een vaste breedbandaansluiting. Dit aantal blijft snel groeien en het dataverkeer zal de volgende vijf jaar naar verwachting nog sneller groeien. Groei zal worden aangezwengeld door tal van breedband-internetdiensten, waaronder iptv (bijvoorbeeld interactive personalized tv).
De nieuwe unit zal bestaan uit de multimediaonderdelen vanuit de voormalige business units Systems, Enterprise en Mobile Platforms als ook vanuit Ericsson Consumer en Enterprise Lab. De nieuwe unit zal ongeveer 4000 werknemers tellen en zal geleid worden door Jan Wäreby, nu nog corporate executive vice president en verantwoordelijk voor sales en marketing bij Sony Ericsson.
Svanberg vervolgt: “In de multimediasector beschikken we zowel over content- en applicatiemanagement als ook over de technische expertise en slagkracht. Ook hebben we hechte banden met content-aanbieders en operators. Laten we daarbij Sony Ericsson Mobile Communications niet vergeten en onze hechte relatie met Sony, waarmee we onze focus op de consument bewaren.”
De nieuwe organisatiestructuur treedt in werking op 1 januari 2007.