Veel bedrijven kunnen met een deelname in een elektronische marktplaats weliswaar fors geld besparen, maar zo’n deelname kost eerst wél een enorme investering.
Dat stelt internationaal economisch onderzoeksbureau Forrester Research. Volgens een recent rapport van dat bureau moeten – grotere – bedrijven de komende vijf jaar eerst tussen de 5,4 miljoen en 22,9 miljoen dollar investeren om werkelijk de vruchten te kunnen plukken van de e-marktplaatsen.
Forrester onderscheidt vier specifieke terreinen waarop de bedrijven rekening moeten houden met investeringen: het veranderen van de interne inkoopprocessen, het integreren van de e-marktplaatsen in de interne systemen, de aanschaf van business-to-business-applicaties en het betalen van transactiekosten aan de betrokken e-marktplaats. Als die investeringen eenmaal zijn gedaan, kunnen de bedrijven eindelijk geld gaan besparen aan de inkoopkant van de onderneming: vanwege de lagere inkoopprijzen en de gestroomlijnde aankoop-processen.