De Brigham Young University in Provo bespaart op de exploitatiekosten van zijn netwerk door het gebruik van neugents. En het gaat nooit meer onverwacht plat.
Sorrel Jakins, associate director van BYU (http://www.byu.edu), is vol lof over het gebruik van de intelligente agents, gebouwd volgens de principes van neurale netwerken. Computer Associates verkoopt ze als module bovenop zijn netwerkbeheersysteem Unicenter. CA noemt ze neugents. Ze zijn duur, maar Jakins denkt dat ze hun geld ruimschoots waard zijn. "Ik heb geen exacte cijfers, maar ik kan toe met minder personeel om het netwerk in de lucht te houden, terwijl het gebruik van het netwerk door studenten die internet op gaan sterk is toegenomen. En deuptime is honderd procent."
Jakins krijgt bijval van Karl Jackson, systeem specialist. "Neugents houden het systeem 24/7 in de gaten en ze missen niks, terwijl ik wel eens moe ben en er iets aan mijn aandacht ontsnapt."
Het belangrijkste voordeel van neugents? "Het fijnste is dat ze gegevens verzamelen en interpreteren, waarbij ze tal van loze data filteren", aldus Jakins. "Zo kwamen we erachter dat een aantal servers niet berekend waren op hun taak. We kregen steeds waarschuwingen en daar konden we gewoon niks aan doen, omdat we de hoeveelheid werk niet konden verminderen. Met de neugents-informatie kwamen we erachter dat we gewoon zwaardere servers neer moesten zetten. Neugents werken het best als alle onderdelen in het netwerk juist geproportioneerd zijn. Ze geven trouwens zelf aan wanneer dat niet het geval is."
In september, na een rustige zomervakantieperiode, loopt het storm op de universiteit. Het netwerk kraakt in zijn voegen en de neugents gaven het ene alarm af na het andere. "We hebben ze toen verteld dat zulks een normale situatie is in september. En ze leren inderdaad: een jaar later sloegen de neugents niet op tilt", aldus Jakins.
Het netwerk wordt gebruikt voor registratie van studenten, de financiële administratie, klassenschema’s en een bezettingsrooster van de lesruimten.