Artificial intelligence (AI), vrij vertaald naar kunstmatige intelligentie, is meer en meer in opkomst. Het had er een aantal jaar geleden nog alle schijn van dat alleen tegenstanders in spelcomputers hiervan gebruik maakten, maar inmiddels passen onder meer de auto-industrie, de financiële sector en het leger het fenomeen dankbaar toe. Ook de vastgoedwereld is aan een verandering onderhevig. Goed – kunstmatige intelligentie is nog lang niet zo slim als een menselijke makelaar. Het duurt ook nog wel even voor een AI-robot in staat is mensen een huis te verkopen. Maar in vrijwel alle andere facetten van het vak is artificial intelligence helemáál niet zo ver weg als je soms denkt.
Dat stelt Gihan Perera, futurist, spreker en auteur op het gebied van onder meer veranderende werkplekken. Volgens hem is de automatisering van de vastgoedmarkt volop gaande. Sterker nog: iedereen die AI nu nog moet verweven in zijn of haar bedrijf, is volgens Perera eigenlijk al te laat. Hij stelt dat 85 procent van de leidinggevenden heeft aangegeven dat AI de organisatie in meer of mindere mate heeft geholpen aan allerlei uiteenlopende voordelen.
Automatisering van marketing, bots en documentverwerking
Een voorbeeld van een terrein waarin de AI gestaag aan populariteit wint, is de automatisering van marketing. Moderne makelaars kunnen zich niet langer vastklampen aan een digitale, maar handmatig te versturen nieuwsbrief. Nee – hij of zij is steeds meer gebaat bij een systeem dat dit automatisch doet. Automatisch in de zin van planning, maar ook op het gebied van monitoring. Door de nieuwsbrieven en e-mails goed te laten analyseren, wordt direct duidelijk wélke groepen wélke informatie willen ontvangen. En daar kun je als vastgoedmanager natuurlijk handig op inspelen.
De toepassing van zogenoemde bots is een tweede voorbeeld van AI-toepassing in de zakelijke lening en vastgoedbranche. Chatbots bijvoorbeeld, waarbij de AI min of meer het contact met klanten van je overneemt. Dat kan via je website, maar ook via sociale media als Facebook.
Een derde voordeel is het automatiseren van documentverwerking. De juiste tools kunnen je helpen met verrassend tijdrovende zaken, zoals handtekeningen zetten, documenten scannen en papieren samenvoegen. En dat resulteert, mits goed uitgevoerd, in méér tijd voor je eigenlijke werkzaamheden.
RPA’s en machine learning
Nóg geavanceerder is het gebruik van zogeheten RPA’s: Robotic Process Automation. De term is een oplossing voor iedere makelaar die een groot deel van zijn of haar werkdag noodgedwongen besteedt aan formulieren invullen, documenten reviewen en websites checken. Een RPA zorgt voor automatisering van dergelijke, repetitieve processen door dit voor jou uit te voeren: sneller én nauwkeuriger. En daar wordt natuurlijk niemand minder van.
Machine learning is een subonderdeel van AI dat in staat is om informatie te verzamelen die duidt op patroonvorming. Daarmee kun je het gedrag van je klanten voorspellen en eventuele ads daarop baseren. Een simpel voorbeeld is de mogelijkheid die Facebook biedt om advertenties persoonsgebonden vorm te geven. Zo kun je bedrijfspanden aanbieden bij mensen die ook daadwerkelijk op zoek zijn naar een zakelijke hypotheek voor een bedrijfspand.
Of het nu gaat om tijdbesparing op administrative werkzaamheden of het versturen van persoonsgebonden reclame: artificial intelligence biedt mogelijkheden voor verschillende branches. De wereld van het zakelijk vastgoed is vooralsnog géén uitzondering op die regel. Gelukkig niet.