Acer Benelux, leverancier van pc’s, notebooks en servers, heeft in 2007 zijn beste jaar ooit gehad. In 2008 wil de leverancier, dat geheel indirect verkoopt, zijn positie in de pc- en server markt verder uitbouwen. Zo wil het met zijn resellers meer notebooks, pc’s en servers in het smb-segment verkopen.
Dit zegt Marc Pauly, country manager Acer Benelux in een gesprek met CRN/Channelweb. Pauly vertelt: "2007 was het beste jaar ooit die we hebben gehad. We zijn in de Benelux met 26 procent in omzet gegroeid naar 400 miljoen euro. Dat geldt voor ons hele portfolio. We zijn in Nederland concurrent Dell voorbij gestreefd in de verkoop van desktops en notebooks. We zijn nummer 1 in de afzet van notebooks. In 2007 hebben we 45 procent meer notebooks in de zakelijke en consumentenmarkt afgezet. Het enige wat niet snel is gegroeid zijn de tft-panels. Samsung is zeer sterk in dat segment en Acer is in die markt gegaan van een bredere mix met hogere gemiddelde verkoopprijzen."
Pauly dankt het succes van Acer’s groei in de zakelijke markt aan een aantal factoren. "Ten eerste hebben we een goede naam in de consumentenmarkt opgebouwd. Wij hebben de organisatie klaar gemaakt voor de zakelijke markt om de groei in het zakelijke segment verder in te vullen. Een andere verklaring is dat we voor 2007 een push strategie hadden. Sinds 2007 hebben we een meer een pull strategie."
In 2008 dienen er meer desktops en notebooks verkocht worden, onder andere in het smb en soho (small office/home office) segment. Daar liggen veel groeikansen voor Acer en zijn resellers, aldus Pauly. "Dat doen we met gecertificeerde channel partners, zoals Brocom, Advisie, Switch, Imtech en vele andere partners. Onze organisatie is helemaal klaar om de smb en soho markt te bedienen. We hebben de producten en de juiste marketing, sales en services ondersteuning."
De service en repair ondersteuning is nu in zijn geheel ondergebracht in het kantoor van Acer Benelux in Den Bosch. Pauly: "We hebben 80 mensen die werken bij het call- en repair center van Acer. Die hebben ervoor gezorgd dat de service levels aanzienlijk verbeterd zijn. Het voordeel is dat klanten voor alle reparaties direct bij het call- en repair center van Acer in Den Bosch terecht kunnen. We hebben voor elk productcategorie een speciaal team, zoals voor de Acer Travelmate of voor de Acer Inspire. We zorgen voor een snelle pick up en return met een bijzonder korte reparatie periode.
In de aanwinst van het overgenomen Packard Bell en Gateway ziet Pauly extra business. "Het zijn twee merken die complementair aan elkaar zijn. Packard Bell is in Nederland een sterke speler in de consumentenmarkt naast HP en Acer. Het wordt goed verkocht door grote retailzaken, zoals BCC en Media Markt en vele andere trouwe retail partners. Acer heeft een leading positie binnen retail met een range notebooks van 499 tot 999 euro." De merknamen Packard Bell en Gateway blijven.
Pauly zegt dat 2008 een uitdagend jaar wordt voor alle pc-leveranciers. "De vraag is nu hoe Dell zich gaat ontwikkelen nu ze een partnerprogramma hebben. Ook is het kijken wat Lenovo gaat doen. Voor Acer moet blijken hoe efficiënt de overname van Packard Bell en Gatway is. Daarnaast zijn we van plan meer grote klanten binnen te halen, zoals ministeries, ziekenhuizen en onderwijs instellingen. Prijs blijf daarbij nog steeds een kwestie en je moet je onderscheiden. In de zakelijke markt doet Acer dat met kwalitatieve en degelijke producten en in de consumentenmarkt met design. 2008 wordt een enerverend jaar."