Ambtenaren krijgen vaak bakken vol kritiek over zich heen. Met één daarvan tennis ik regelmatig. Tijdens de derde helft van één van onze tennisgames liep hij een keer boos weg omdat we met z’n allen voor de zoveelste keer zijn gemeentelijke werkgever aan het afbranden waren. Mijn andere tennismaatjes en ik hielden ons daarna maar in, want dubbelen met z’n drieën is toch minder leuk. Het lijkt er echter op dat de publieke opinie zich steeds meer van de ambtenaar op de externe gaat richten.
Bijna wekelijks staan er wel berichten in de media waar schande wordt gesproken van de exorbitante vergoedingen aan externen. Direct wordt de conclusie getrokken dat de betreffende adviseur meer verdient dan onze minister-president Balkenende. Opvallend daarbij is het gebrek aan kennis over financiële zaken.
Want wat is die Balkenende-norm dan? En wat is een daadwerkelijk salaris? In veel van de gevallen is het zo dat externen een factuur versturen vanuit hun bedrijf (BV) aan de opdrachtgever. De betreffende externe is veelal in loondienst van hun BV en ontvangt daaruit salaris. De BV betaalt ondertussen BTW, vennootschap en -loonbelasting, pensioen, sociale lasten etc. Wil je dus echt een goede vergelijking maken zou je het daadwerkelijke salaris van de externe moeten vergelijken met die van onze minister-president.
Ondertussen lopen externen in deze tijd veel meer risico dan gemiddeld én werken harder dan gemiddeld. En ben je een zelfstandige externe en heb je als ZZP'er geen werk, dan is dat pech gehad: je hebt geen recht op een uitkering en moet al je welverdiende grootkapitaal opeten.
Als de overheid inderdaad doorzet met het rigoureus opzeggen van contracten van externen pleit ik voor staatssteun. Want zegt u nu eens eerlijk: de externen zijn toch onmisbaar in het oplossen van onze eigen rotklusjes?
Zelfs in de eenvoudigste vorm van een eenmanszaak (zzp), vergissen mijn collega’s in vaste dienst zich in het plaatje. Voorbeeld uit de praktijk: Mijn inzet (jan t/m juni) kost het project ruim EUR 130 per uur, exclusief btw. Daarvan wordt een bedrag betaald aan de preferred supplier en aan nog een tweede tussenpersoon. Netto blijft er EUR 81 per uur, ex btw, voor mij als zzp’er over.
Daarvan wordt 50% gereserveerd om straks de inkomstenbelasting te voldoen. Verder wordt gereserveerd voor transport, communicatie, pensioen, vakantie, werkeloosheid, thuiskantoor, accountant, etc.
Dan blijk ik van juli t/m december geen opdrachten meer te krijgen en heb ik dus gemiddeld ca Eur 40 per uur netto verdiend. Geen inkomsten, geen bijstand, vrouw werk ook nog, en alleen de auto is tweemaal het toegestane vermogen.
En de KvK maar juichen dat het aantal ondernemers zo is toegenomen.
Nog een half jaar en een faillissement is onvermijdelijk, huis en overige bezittingen geveild. Ik moet nog een paar jaar tot aan mijn pensioen, schuld saneren wordt gebrek aan baten. Of zelfmoord, of het armenhuis, u zegt het maar …
Wat zielig voor je dat je in een half jaar 30% meer verdiend hebt dan iemand anders in een heel jaar. En uiteindelijk maar 30% meer verdient ipv 230%.
Precies Hans. Jouw voorbeeld geeft aan waar het fout gaat met de inhuur van de zzp’er: de tussenschakel / het doorleenbureau.
Afschaffen! Bij jou zitten er 2 onnodige schakels tussen. Hierdoor wordt maar liefst 50 (!) euro voor noppes door de goot gespoeld.
Verbied overheden gebruik te maken van doorleenconstructies!
Verder natuurlijk niet mekkeren als stoere zzp’er. Je bent nu ondernemer dus ga ook eens een keertje failliet, hoort erbij. No guts no glory.