Beleidsvormers binnen de IT-sector op CXO-niveau maken graag gebruik van outsourcing- en outtaskingconstructies, vooral wanneer ze gespecialiseerde IT-kennis nodig hebben. Daarbij loopt datacenter outsourcing voorop. Dat is de belangrijkste uitkomst van een onderzoek van Orange Business Services dat vandaag is gepresenteerd.
De conclusie is gebaseerd op een onderzoek onder meer dan 600 beleidsmakers in de IT-sector, werkzaam bij multinationals in onder andere de Benelux in een groot aantal vakgebieden. 93 procent van hen doet aan een bepaalde vorm van gedeeltelijk outsourcen of outtasken van projecten. Datacentra (30 procent) lopen hierbij voorop, gevolgd door desktop management (14 procent) en datanetwerken (14 procent). Dertien procent besteedt spraaknetwerken via vaste lijnen uit en bijna 11 procent is overgegaan op een ‘hosted model’ voor bedrijfstoepassingen.
Redenen voor outsourcing
De belangrijkste reden voor het outsourcen van een service is niet kostenbesparing. De mogelijkheid om via een externe provider gespecialiseerde IT-kennis in huis te halen is bij de respondenten doorslaggevend. Kostenbesparing kwam als tweede reden uit het onderzoek. Als derde werd het verbeteren van de service aan de eindgebruikers genoemd.
Geen outsourcing
De redenen waarom beleidsmakers liever geen outsourcing toepassen zijn voorspelbaarder. Op de eerste plek kwam de leiding uit handen moeten geven (65 procent). In het rijtje nadelen kwam veiligheid als vierde uit de bus. Dat wijst erop dat de zorgen over integriteit en veiligheid van gegevens deels minder groot zijn geworden en dat de nadruk nu meer ligt op de praktische zaken rond het overgaan op een outsourcingmodel.
Outsourcingmodel wordt belangrijker
"De resultaten van het onderzoek zijn veelbelovend voor de toekomst van het outsourcingmodel," aldus Helmut Reisinger, senior vice president van Orange Business Services. "Het is duidelijk geworden dat de beleidsmakers begrijpen dat outsourcingmodellen veel voordelen bieden. Ze zijn niet langer ongerust over de veiligheid en willen er nu voor zorgen dat investeringen niet alleen de kostenbesparingen realiseren maar ook de kennisoverdracht die door de derde partij wordt beloofd."
Mogelijk helpt gedeelde innovatie het outsourcingmodel verder vooruit. Het werd genoemd als absolute noodzaak voor de voortdurende verbetering en toepassing van uitbestede services. Gedeelde innovatie bij uitbestede verbeteringen van het bedrijfsmodel was voor 85,5 procent van de respondenten absoluut noodzakelijk of een prettige bijkomstigheid. 14,5 procent vond het niet belangrijk of had hier geen mening over.
Optimale werkwijze beheermodel
Tot slot stond in het onderzoek vanuit financieel en regulatief oogpunt de optimale werkwijze en certificeringen binnen IT-beheer centraal. Dit in verband met het managen van IT-uitgaven en
-infrastructuur. Indrukwekkend genoeg was 85 procent van de respondenten tevreden met hun huidige beheermodel. Als het ging om flexibiliteit zei 52 procent dat ITIL binnen het beheer een belangrijke of zeer belangrijke rol speelt. Sarbanes Oxley of Basel II werden door 44 procent belangrijk of zeer belangrijk gevonden. Slechts 15 procent vond COBIT belangrijk of zeer belangrijk.
Het volledige rapport is te downloaden op www.orange-business.com in het onderdeel ‘focus on’ van de homepage.