Business Intelligence (bi) speelt een belangrijke rol voor uitgevers. Door vercommercialisering van de markt worden boeken ook buiten de erkende boekhandels verkocht. Uitgevers en boekverkopers hebben daardoor meer stuurinformatie nodig. Emiel van Bockel, manager Information Services en Business Intelligence architect bij Centraal Boekhuis vertelt hoe bi wordt toegepast in de wereld van uitgevers en boekhandelaren.
Hoe komt het dat business intelligence steeds belangrijker is voor de uitgever?
Door vercommercialisering van de markt wordt naast logistiek onze informatiedienstverlening steeds belangrijker. Sinds januari 2005 mogen boeken ook verkocht worden buiten de erkende boekhandel. Boeken komen bij branchevreemde partijen te liggen zoals de supermarkt en de benzinepomp. Door die nieuwe situatie hebben uitgevers meer informatie nodig. Bijvoorbeeld ‘aan welke afnemer verkoopt een boek goed?’, ‘is dat een boekhandel of een supermarkt?’ ‘wat zijn ‘snellopers’?’ en ‘wat doet een bepaald fonds bij de verschillende afnemers?’ De uitgever heeft ineens met hele nieuwe vragen te maken. Jaren verkocht hij alleen aan de erkende boekhandel, nu moet hij opnieuw gaan kijken wie zijn grootste klant is.
In een bedrijfscultuur waarin artisticiteit en traditie centraal staan moest men vast wennen aan harde cijfers en rekenmodellen. Heeft de invoer van bi een verandering teweeg gebracht in het uitgeversvak?
Ja. Vroeger had je nog wel eens een uitgever die puur op zijn gevoel afging en zei: ‘Dat boek verdient een tweede druk’. Zij kunnen nu veel sneller achterhalen of dat echt nodig is door een beter inzicht in de voorraden en verkopen.
Voor welke informatie moeten uitgevers en boekenverkopers betalen en welke informatie wordt gratis verleend?
Gegevens over voorraad, verkoop (goederenstromen) en afdracht (geldstromen) worden door Centraal Boekhuis gratis verstrekt omdat ze onderdeel zijn van de integrale dienstverlening. Daarnaast biedt Centraal Boekhuis tegen betaling verkoopanalyses, informatie over afnemers en een overzicht van de distributiekosten. Ter verduidelijking: Alle informatie die primair bij de logistieke functie van Centraal Boekhuis hoort is onderdeel van de integrale dienstverlening. Ondersteunt de informatie de uitgever in een andere bedrijfsfunctie of proces buiten de logistieke functie van Centraal Boekhuis, bijvoorbeeld salesmanagement, dan is het additioneel. Daarom is het heel belangrijk de bedrijfsprocessen van de uitgever te kennen en te weten wat zijn informatiebehoefte is om beslissingen in dat proces te kunnen nemen. Bij onderhandelingen met boekverkopers krijgt de salesmanager alle stuurinformatie samengevat op een A 4.
Hoe is jullie bi georganiseerd en waarom hebben jullie voor die oplossing gekozen?
In 2002 hebben wij de eerste module CB Online Boekverkoper gemaakt. In 2004 CB Online Uitgever en in 2006 CB Online Verslaglegging, Management- en Marktinformatie. Wij maken gebruik van een Oracle database met daarin verschillende bi-features in een architectuur met de database als basis:‘Classic Datawarehouse Architecture’. We hebben er bewust voor gekozen geen front-end tool zoals Discoverer of Business Objects in te zetten, omdat deze niet voldoet aan de wensen van de gebruiker en niet overeenkomt met de ‘look en feel’ van onze online transactionele informatiesystemen. Een uitgever wil geen ‘ad-hoc query panels’ en ‘slice & dice opties’, maar simpele overzichtelijke tabellen die middels eenvoudige filters en ‘inzoom’-mogelijkheden, direct antwoord geven op de vragen die ze hebben.
Kan je een samenvatting geven van het systeem dat jullie uiteindelijk geïmplementeerd heben?
Alles is Oracle, database en front-end UIX/JAVA. Binnenkort wordt het UIX/JAVA gedeelte vervangen door Oracle Application Express.
Hoe is het programma opgebouwd?
CBOnline VMM is opgebouwd zodat deze het proces van de uitgever volgt. Eerst worden boeken op voorraad gelegd, daarna verkocht, waarna de gelden worden afgedragen. Dit proces zie je ook terug in de schermvolgorde. Het is zeer belangrijk om bij bi de processen te volgen en je af te vragen ‘welke beslissingen neem je in de dit proces?’ Zodra je dat weet kun je pas bepalen wat de informatiebehoefte is. Andersom is het onmogelijk, want daarop is het antwoord van iedere gebruiker heel simpel: ‘alle informatie en wel nu’. Dit maakt ook precies het verschil tussen het slagen en falen van een bi-project.
In hoeverre is daarbij rekening gehouden met uitgevers?
We hebben vanaf het begin af aan heel veel rekening gehouden met de uitgever. We hebben over een periode van twee jaar meerdere klankbordgroepsessies gehad waarbij de schermen samen met een vaste groep uitgevers zijn ontworpen.
Hoe ziet de toekomst van bi in de uitgeverswereld eruit?
Centraal Boekhuis is momenteel ‘Centraal Boekhuis Online’ aan het updaten. Uitgevers vragen om nog meer analyse van informatie en meer grafische weergaven van gegevens in dashboards. Ze gaan met de veranderingen mee. Vier jaar geleden moesten we ze nog adviseren om van hun dos-systeem over te stappen op online. Nu komen de vragen of informatie meer grafisch kan worden weergeven. Ze willen een dashboard.
Wat zijn de vernieuwingen van CB Online?
Allereerst wordt de voorkant van de applicatie vervangen door software die dichter staat bij onze architectuur met de database als basis, ‘Classic Datawarehouse Architecture’.Zo zijn wij minder afhankelijk van het grillige gedrag van internet software. Internetsoftware is nog vluchtiger dan het nieuws, databases zijn daarentegen veel stabieler. Kijk maar naar de hype rondom Web 2.0, de hele wereld is nog aan het discussiëren over de betekenis ervan. Tegen de tijd dat ze daar over uit zijn, is Web 3.0 al weer oude technologie.
Daarnaast werken we sinds de invoering in 2006 periodiek aan nieuwe releases. Het ene jaar een ‘minor release’ met ‘bugfixes‘, het andere jaar een ‘major release’ waarin de functionaliteit wordt uitgebreid. Zoals de ‘major release 2008′, waarin we invulling willen geven aan de informatiebehoefte voor toekomst gerichte informatie (verwachte verkopen), meer inzicht in kosten maar ook grafische mogelijkheden.
Centraal Boekhuis is de schakel tussen uitgever en boekenverkoper. Naast de logistiek (goederenstromen) faciliteert Centraal Boekhuis de geld- en informatiestromen tussen uitgevers en boekenverkopers en voorziet de betrokken partijen van management- en markinformatie. Het Boekhuis distribueert 67 miljoen boeken per jaar. Het gaat om 80.000 titels van kinderboeken tot reisboeken en van literatuur tot studieboeken. Daarmee is Centraal Boekhuis het grootste boekendepot van Nederland. Business intelligence (bi) speelt een belangrijke rol in het uitgeversvak omdat door vercommercialisering van de markt boeken ook verkocht mogen worden buiten de erkende boekhandel. |
Emiel van Bockel spreekt tijdens het Computable Seminar BI dat 24 april 2008 wordt gehouden in Pakhuis De Zwijger in Amsterdam. Schrijf je in op www.computable.nl/events