HAARLEM – Ondanks het roerige beursklimaat hebben organisaties het vertrouwen in elektronische markten niet verloren en blijven ze eraan deelnemen.
Dat concludeert PricewaterhouseCoopers in een gisteren verschenen rapport. Voor de e-markets blijven talloze mogelijkheden bestaan voor uitbreiding en overname van nieuwe markten. Dit ondanks het feit dat de digimarkten tot nu toe niet in staat bleken een aanzienlijk deel van de handel in goederen en diensten over te nemen, stellen de consultants.
PWC waarschuwt dat de druk op de marges van leveranciers de elektronische markten kan laten ontaarden in een bazaar voor koopjesjagers. Daardoor zou een nieuwe manier van zakendoen al in de kinderschoenen sterven. Want wie wil er leveren op een markt waarop niets te verdienen valt?
Floris van den Dool, e-business risk management partner bij PricewaterhouseCoopers: "Het is een feit dat een dominante positie van de koper in de e-markets voor de meeste bedrijfstakken niet vol te houden is. Zonder leveranciers is er geen e-market; zo eenvoudig is dat. De kopers beginnen zich bewust te worden van de noodzaak rekening te houden met de positie van leveranciers."
Het rapport is gebaseerd op de ervaring van PWC en de respons van 31 van de grootste spelers in de VS en Europa. Volgens Van den Dool moeten bedrijven die zich op electronisch zakendoen willen richten, zich beter bewust worden van wat ze doen en wat de mogelijkheden en onmogelijkheden zijn. Zo moeten ze weten wie hun kopers zijn en wat die willen kopen voor welke prijs.
Marktplaatsen en deelnemers moeten zich inzetten voor de ontwikkeling van technologische normen en standaarden. Op die manier moet de werkingswijze van e-markets gestroomlijnd en de integratie versneld worden. Het zal niemand verrassen dat bedrijven dit aangeven als hun grootste punt van zorg.
Tenslotte is er de vraag hoe je aan het juiste personeel komt. Van den Dool: "Ons onderzoek wijst uit dat Amerikaanse organisaties momenteel aanlopen tegen de problemen rondom technische integeratie, beschikbare tijd en menskracht, en afzetkaanlconflicten met bestaande relaties."
Sjaak Smakman