HAARLEM – Philips zoekt een koper voor zijn mobiele telefoons. Tegen een aantrekkelijk bod doet het concern graag afstand van het noodlijdende bedrijfsonderdeel.
Met die boodschap gaf de komende Philips-topman Gerard Kleisterlee gisteren zijn visitekaartje af. Over een prijs of een termijn van de verkoop deed hij geen uitspraken.
Kleisterlee opperde de mogelijkheid van verkoop van Philips Consumer Communications (PCC) na afloop van de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering. "Als er een attractief bod komt, zullen we dat zeker serieus nemen", aldus de man die op 1 mei aantreedt als voorzitter van de raad van bestuur. Samenwerken met een andere producent is ook een mogelijkheid. Opvallend was dat scheidend topman Cor Boonstra probeerde de aandacht af te leiden van Kleisterlees opmerking over PCC, overigens zonder succes.
Philips is niet erg succesvol met zijn mobiele telefoons. Het concern stapte pas vrij laat in deze groeimarkt, toen de grote drie producenten hun posities al veroverd hadden. In gsm-telefoons heeft Philips een marktaandeel van 7 procent.
Philips is wel een zeer grote toeleverancier van onderdelen van mobiele telefoons, zoals beeldschermen en computerchips. Die activiteit valt niet onder de verkoopplannen.
Afgezien van PCC verkondigde Kleisterlee juist de boodschap dat de tijd van overnemen is aangebroken, na een periode waarin veel bedrijfsonderdelen werden afgestoten. Onder Boonstra nam Philips onder meer afscheid van Grundig, Car Systems en Polygram. In dezelfde periode nam Philips bedrijven over voor een totaalbedrag van 13 miljard gulden. "De komende periode willen we meer kopen", aldus Kleisterlee. Hij noemde de productie van computerchips als terrein waarop Philips wil uitbreiden.
Sjaak Smakman