AMSTERDAM – Veel webwinkels missen de boot, omdat ze onvoldoende rekening houden met het feit dat vrouwen anders op internet navigeren dan mannen.
Vrouwen willen gericht kijken, kiezen en kopen. Terwijl mannen het prettig vinden om te surfen.
VODW Marketing denkt dat webwinkels meer rendement kunnen halen door de internetklant ’ouderwets’ te volgen. Opvallend is het grote aantal ontevreden bezoekers van webwinkels, stelt dit adviesbureau. Voor ruim de helft van de afhakers geldt dat lastige navigatie een reden is om geen aankoop te doen.
Adviseur Beate Crombags: "En als er al wel wat wordt verkocht, is het moeilijk rendement op die verkoop te genereren. Een nieuwe klant brengt in het eerste kwartaal zo’n vijftig gulden op, in ieder volgend kwartaal het dubbele. Dat lijken goede cijfers, maar de ervaring leert dat twee derde na een eerste bezoek of aankoop niet meer terugkomt."
VODW onderstreept het belang de klant nauwlettend in de gaten te houden. Beate Crombags: "Gewone supermarkten besteden veel aandacht aan displays, looprichtingen binnen de winkel en de plek waar een product staat. Het management wil precies weten wat de klant waar, wanneer, waarom en hoe lang in de winkel doet. Omdat webwinkels aan deze ’ouderwetse’ manier van het volgen van een klant beslist een voorbeeld kunnen nemen, hebben wij E-prover ontwikkeld." Dit programma houdt alle fasen van het bezoek- en verkoopproces nauwlettend in de gaten. Een zogeheten ’E-prover Dashboard’ maakt visueel duidelijk waar het proces stokt. Het toont metertjes voor de verschillende stappen van het bezoekproces.
Redactie VNUnet