HAARLEM – Alleen bij de groepen boven de 45 jaar zijn nog duidelijke verschillen in het internetgebruik naar geslacht en opleiding/welstand, zo blijkt uit onderzoek.
De studie is verricht door het bureau Pro Active. Gebleken is dat drie kwart van de Nederlanders minstens 1x per 2 weken online is. Het internetten gaat vooral ten koste van tv-kijken.
Dit jaar kopen de Nederlanders naar verwachting voor 2,1 miljard gulden via internet, een half miljard meer dan vorig jaar. In de sector business-to-business zal het bedrag stijgen van 3.3 miljard gulden naar 5.5 miljard. Hoewel het percentueel over de jaren aan het dalen is, blijkt de grootste categorie in waarde, in beide sectoren, computerhardware te zijn. In opkomst zijn de categorieën ’duurzame goederen’ en ’reizen en vakanties’. In aantallen aankopen blijven boeken en audio/video nog steeds veruit de grootste groep. Aankopen via internet blijken in steeds grotere mate plaats te vinden bij bedrijven of merken waar al een relatie mee is.
Sinds het begin van dit jaar is meer dan de helft van de Nedelanders online. Drie jaar geleden was dit nog maar 15 procent; in de EU als geheel is dat momenteel 30 procent.
Email blijft de killer application. Vrijwel allen die online zijn, gebruiken internet daarvoor.
Sjaak Smakman