Het Nuon Solar Team van de Technische Universiteit Delft heeft een samenwerking van vijf jaar afgesloten met Dropbox. Het team gebruikt Dropbox Business als clouddienst. De technici hebben de dienst voor het eerst gebruikt tijdens de Sasol Solar Challenge 2016, die eind september plaatsvond in Zuid-Afrika en door het team werd gewonnen. Wij spreken met teammanager Sjoerd Stevens over de samenwerking.
‘Snelheid en prestatie spelen een cruciale rol als je werkt met extreem grote files en te maken hebt met krappe deadlines. Dropbox Business heeft een licht uploadsysteem, omdat het alleen de specifieke delen van een bestand upload, die daadwerkelijk veranderd zijn. Daarom is het snel in het synchroniseren van nieuwe updates. Daarbij kunnen we Dropbox gebruiken om bestanden terug te zetten naar eerdere versies wetende dat onze bestanden altijd veilig zijn’, aldus Stevens.
Brandgevaar
De teammanager: ‘We waren op zoek naar een goede cloudprovider voor het opslaan van onze bestanden. We hebben ook gekeken naar Google Drive en naar het lokale serverpark op de campus van de TU in Delft. Deze lokale server bleek niet geschikt, omdat deze in het weekend niet toegankelijk was en bovendien niet in de cloud werkte. Dit is riskant, omdat de verschillende Solar-teams veel werken met accu’s en er dus kans is op brandgevaar, waarbij harddisks beschadigd of onbruikbaar kunnen raken. Dat risico wilden we uiteraard niet nemen. Uiteindelijk kwamen we daarom op de cloudoplossing van Dropbox uit.’
Slecht internet
Tijdens de race in Zuid-Afrika had het team regelmatig last van zeer zwak internet. Stevens: ‘Het is een voordeel dat Dropbox enkel die delen van een bestand upload die veranderd zijn, hierdoor konden we ondanks het matige internet, goed ons werk doen.’ Een ander voordeel was dat bestanden steeds actueel zijn. ‘Vorig jaar werd de race in Australië gehouden en werkten we met een lokale harddisk. Ik was toen in Nederland voor het team aan het werk en onze bestanden waren niet actueel. We liepen dus steeds achter de feiten aan wat leidde tot wrijving met de teamleden in Australië. Dit is nu gelukkig verleden tijd.’
De teammanager is tevreden over Dropbox, maar ziet nog ruimte voor verbetering. ‘Het beheer is goed, je kunt direct zien wie waar bij kan. Eerder hadden we één persoon die in kon loggen met een superwachtwoord, maar dat schoot niet op. Een ander groot voordeel is dat iemand niet zomaar een bestand kan verwijderen.’ Een verbeterpunt is ten slotte volgens Stevens het aantal accounts. ‘We hadden er nu vijftig, terwijl ons team uit honderd man bestond, meer accounts is dus wenselijk.’