Ben je bang voor verandering? Dan is een baan in de it niet geschikt voor jou. In de it moet je namelijk innoveren en verandering omarmen, wil je relevant blijven. Dat is zelfs zo belangrijk, dat it voor ‘innovatie en transformatie’ zou kunnen staan.
Microsoft heeft meer verandering doorgemaakt in de afgelopen twee jaar dan in de twintig jaar daarvoor, dankzij de nieuwe ceo, Satya Nadella. Elon Musk, een van de grootste innovators van onze tijd en bekend van onder meer Tesla, SpaceX en PayPal stelt: ‘Sommige mensen houden niet verandering, maar je moet verandering wel omarmen, als het alternatief een ramp is.’ En we staan in de it aan de vooravond van een ramp.
De rol van it is van oudsher het leveren van de beste diensten, tegen de laagste kosten en met het hoogste veiligheidsniveau. De zakelijke it heeft jarenlang goed op koers gelegen om precies dit voor elkaar te krijgen. Maar hoewel er op het gebied van de technologie inmiddels veel is veranderd, is bijna alles hetzelfde gebleven wanneer het gaat om hoe we it organiseren en opleveren.
Megatrends als cloud-computing, it-consumerization en de steeds grotere complexiteit van it, stellen ons voor een enorme uitdaging. Het zorgt ervoor dat it in een reactieve modus terecht is gekomen en soms niet meer is dan een ‘digitale brandweer’. Tegelijkertijd heeft de cio andere prioriteiten, zoals het afstemmen van it op de bedrijfsstrategieën, het optimaliseren van de time-to-market, het verlagen van de kosten en het realiseren van business agility. Deze initiatieven zijn gedoemd te falen wanneer de onderliggende it-uitdagingen niet eerst op de juiste manier worden aangepakt.
1. Configuratie
De digitale werkplek is het meest effectieve startpunt om deze uitdagingen het hoofd te bieden. De digitale werkplek biedt zakelijke gebruikers altijd en overal veilige toegang tot iedere applicatie op alle verschillende apparaten of vanuit de cloud. Het begint allemaal met het configureren en opleveren van de digitale werkplek, door het onder strikte controle krijgen van alle applicaties, printers en data. Probeer niet de gebruiker te beheren, maar beheer wat je levert aan die gebruiker. Dit zal de gebruikservaring drastisch verbeteren en de administratieve overhead verminderen.
2. Security
Wanneer de digitale werkplek eenmaal is opgeleverd, is het van belang om de digitale werkplek veiliger te maken. Door het verwijderen van lokale administratieve privileges en door te beheren wat er wel en niet kan worden gebruikt, geef je ransomware een kleinere kans van slagen. Het verkleint het risico en het verhoogt de productiviteit. Governance van de digitale werkplek zorgt ervoor dat je compliant bent met softwarelicenties, zonder dat je teveel uitgeeft en terwijl je inzichtelijk maakt wat er daadwerkelijk wordt gebruikt.
3. Automatisering
Je bent nu een goed eind op weg met het innoveren van de digitale werkplek! De volgende stap is het automatiseren van terugkerende taken van de it-afdeling. Dit zal de kosten terugdringen, de eerstelijnsondersteuning in de gelegenheid stellen om zich met complexere problemen bezig te houden en het leven van alle it’ers weer interessant te maken.
De automatisering moet eenvoudig en intuïtief in gebruik zijn en nooit extra complexiteit toevoegen. Deze automatisering is de basis voor het ultieme delegeren van it-taken: selfservice voor gebruikers. Dit zorgt niet alleen voor een fantastische gebruikservaring (maximale it- consumerization), maar zal ook het aantal servicedesk-tickets drastisch verminderen en de kwaliteit van de dienstverlening verbeteren.
4. On- en offboarding
De laatste stap in het innoveren van de digitale werkplek, is het implementeren van de juiste onboarding van nieuwe werknemers en offboarding van ex-werknemers. Dit wordt vaak verward met identity management, maar draait in de praktijk om logistiek en workflow. Met deze pragmatische aanpak zie je al resultaat binnen enkele weken, in plaats van maanden of zelfs jaren. De opbrengst: een snelle en veilige on- en offboarding van werknemers.
Vruchten plukken
Veel organisaties gingen je voor op dit digitale werkplektraject. Ze plukken nu de vruchten van it die een uitzonderlijke ervaring voor eindgebruikers biedt, die beveiliging levert waarbij de mens centraal staat, die selfservice, voorspelbaarheid en volledige automatisering tegen lagere it-kosten en lagere zakelijke kosten realiseert, die de productiviteit verhoogt en de veiligheid en compliance verbetert. Ben je bang voor verandering? Of stel je it in staat om het bedrijf strategisch te ondersteunen?
“Deze automatisering is de basis voor het ultieme delegeren van it-taken: selfservice voor gebruikers.”
Mooi geschreven! Gebruikers moeten inderdaad eenvoudig zelf applicaties kunnen toevoegen of hun wachtwoord kunnen aanpassen (mits zij daar recht toe hebben gekregen van de admin). Op deze manier vullen ze de basis werkplek aan die zij geleverd krijgen en verhogen de gebruikers zelf de waarde van de werkplek en stijgt de adoptie.