ERP(Enterprise Retail Planning) systemen worden steeds belangrijker in de non food retail sector, een bedrijfstak die te kampen heeft met toenemende concurrentie.
ERP-oplossingen zijn binnen deze sector relatief jong en worden nog niet veel gebruikt. De penetratie van dergelijke systemen komt niet hoger dan 38 procent. Toch verwachten de bedrijven deze toepassingen steeds meer bedrijfsbreed te zullen inzetten. Functionaliteit voor verschillende bedrijfsfuncties, flexibiliteit en integratie zijn daarbij essentieel. Dit zijn de belangrijkste conclusies van een onderzoek, uitgevoerd door MarketCap in opdracht van Sagres Retail Dynamics.
ERP is een fenomeen dat pas sinds 2000 ingang heeft gevonden in de retail non-food sector. Bedrijven lijken nog geen standaard in de ERP-applicatie gevonden te hebben of ze hebben nog geen prioriteit gegeven aan een bedrijfsbrede implementatie met specifieke non-food retail functionaliteit. Hoewel alle 155 deelnemers aan het onderzoek aangeven dat de logistieke processen een bottleneck vormen in de bedrijfsvoering, maakt slechts 38 procent van hen gebruik van een ERP-systeem. De meest voorkomende systemen zijn afkomstig van leveranciers als SAP, Exact, en Microsoft. Verder maakt de sector vooral gebruik van in eigen huis ontwikkeld maatwerk.
Onno Draaisma, directeur van retailspecialist Sagres Retail Dynamics: "Het onderzoek toont aan dat integratie, innovatie en kostenbesparing voor de retailbranche zeer belangrijk zijn. Tot nu blijken de standaard ERP-pakketten onvoldoende aan te sluiten bij de behoefte van de branche. Microsoft Dynamics Retail Chain Management is één van de grootste kanshebbers, omdat dit wél gemaakt is voor de Non-Food Retail markt."