Volgens Michael Widjaja van Accenture zullen de eerste Nederlandse bedrijven, die hun online diensten terugbrengen naar de desktop, een ‘killer’ in huis hebben. Na de Rich Internet Application (RIA) heeft nu de Rich Desktop Application (RDA) de toekomst.
Widjaja, senior executive bij Accenture, denkt dat 2008 het jaar van de RDA gaat worden. Momenteel bieden de meeste online bedrijven hun diensten nog aan via een Rich Internet Application. Zo’n applicatie opereert in de browser en ziet eruit als een gewone website. Voorbeelden van RIA zijn internetbankieren of online winkels. De gebruiker moet zijn browser openen en naar de website van het bedrijf navigeren om in de applicatie terecht te komen. Sinds de komst van web 2.0 is er gelukkig wel het een en ander verbeterd aan de gebruikerservaring, maar het evenaart nog niet het gemak van een gewone desktopapplicatie.
Evolutie
De volgende stap in de evolutie van webapplicaties moet daar verbetering in brengen. De RDA is een nieuwe belangrijke stap in de ontwikkeling van webapplicaties sinds de komst van ‘fat clients’ in de jaren negentig. "Fat clients waren gewone applicaties waarmee de gebruiker contact kon leggen met de informatiesystemen van een bedrijf", vertelt Widjaja. "Deze applicaties boden een intelligente gebruikersomgeving en konden zelfstandig informatie verwerken en opslaan, tot het moment dat het naar de bedrijfsapplicatie verstuurd werd via het netwerk. Het nadeel van de fat client wordt duidelijk op het moment dat je een versie-update wilt doorvoeren." Op alle clientcomputers moet dan een nieuwe versie geinstalleerd worden.
"Na de fat client kwam de thin client", gaat Widjaja verder. "Dat waren webpagina’s waarop de gebruiker informatie kon invoeren en bewerken. Een nadeel ten opzichte van de fat client was dat gegevens altijd naar de bedrijfsapplicatie gestuurd moesten worden voor controle. Die moesten na verzending nog gecontroleerd worden en bij een fout weer teruggestuurd naar de gebruiker." De huidige generatie webapplicaties, de Rich Internet Applications, loste dat probleem op. "De RIA’s kunnen de gegevensverwerking zelf controleren en bieden ook een prettigere werkomgeving dan de op pagina’s gebaseerde thin clients." Een belangrijk probleem bleef echter onopgelost: de gebruiker is nog steeds afhankelijk van de internet browser en verbinding om de applicatie te gebruiken.
Terug naar de desktop
De nieuwe ontwikkeling is nu de Rich Desktop Application. RDA brengt webapplicaties terug naar de desktop. De gebruiker opent RDA’s direct vanuit het besturingssysteem in plaats vanuit de browser, zoals bij RIA. De browser is zelfs helemaal niet meer nodig. Dat biedt veel voordelen, zegt Widjaja. "Gebruikers vinden het niet prettig om gevoeilige gegevens in te typen in hun browser. Een aparte applicatie geeft een veiliger gevoel."
Omdat de RDA lokaal wordt opgeslagen, is het programma ook offline beschikbaar. Als de toegang tot internet tijdelijk niet beschikbaar is, blijft de applicatie te openen. Gebruikers hoeven zelf geen updates meer te installeren: die worden automatisch gedownload.
Platforms
Voor de ontwikkeling van RDA is inmiddels een aantal platforms beschikbaar. De meest gebruikte platforms zijn Google Gears en Adobe Integrated Runtime (AIR). Nieuwkomer op de markt is Windows Presentation Foundation (WPF) van Microsoft. Ook is er een java-variant. Widjaja denkt dat elk platform zijn eigen voordelen heeft. "AIR biedt veel features. WPF zal een geducht concurrent worden, in ieder geval in de Windows-omgeving.
Widjaja verwacht dat RDA vooral toegepast zal worden in bedrijfssystemen voor crm en erp. "Maar ook online winkels en banken kunnen er gebruik van maken. Mensen zullen slechts een beperkt aantal applicaties willen installeren, dus de eerste bedrijven die met RDA komen zullen een killer in huis hebben."