Paul Hassels Mönning (38) is per 1 februari 2008 benoemd tot opvolger van Hans Nonner als marketing manager van Fujitsu.
Hassels Mönning, afkomstig van Capgemini, heeft vijftien jaar internationale ervaring in projectmanagement en consultancy op het snijvlak van marketing, communicatie en IT. In zijn nieuwe functie is hij verantwoordelijk voor het marketingbeleid van Fujitsu in Nederland en maakt hij deel uit van het EMEA Marketing Management Team.
Hassels Mönning studeerde bedrijfskunde, met als specialisatie marketing, aan de Rijksuniversiteit Groningen en de Universiteit van Warwick (Engeland). Na zijn studie was hij achtereenvolgens Projectleider bij Hollandsche Wegenbouw Zanen, Corporate Communications Manager bij European Packaging Holding en Marketing Manager c.q. Projectmanager bij Quintop Management Consultants. In 2000 ging hij bij Capgemini aan de slag als Projectmanager Marketing & Communications voor klanten in de sectoren Automotive, Hightech, ICT, Retail en Zakelijke Dienstverlening. Vanaf medio 2006 gaf hij daar als Managing Consultant Marketing leiding aan de Transformation through Innovation-campagne, het Marketing2Sales Demand Creation-programma en de CRM-pilot in Nederland en Duitsland.
Hassels Mönning koos voor Fujitsu omdat hij affiniteit had met de realistische visie ("alleen beloven wat je waar kunt maken") en de focus op langetermijnrelaties met klanten van het bedrijf. Bovendien klikte het met de mensen ("professionals met gevoel voor humor"). Als Marketing Manager gaat hij met zijn team marketeers de marketingmix in de breedte vormgeven: een effectief marketingbeleid formuleren en implementeren, een strategische marktplanning opstellen, nieuwe, relevante services ontwikkelen en in de markt zetten, marketingcommunicatieprojecten aansturen en begeleiden, en salesactiviteiten ondersteunen. In dat kader is hij een voorstander van ‘less is more’. Hij wil zich concentreren op een beperkt aantal zaken en die perfect uitvoeren. Dan volgt succes vanzelf, volgens hem.
Verder is Hassels Mönning voornemens het complete dienstenportfolio van Fujitsu nog eens tegen het licht te houden en, waar nodig, aan te scherpen om zo extra toegevoegde waarde aan klanten te kunnen leveren. Daarbij wil hij gebruikmaken van Fujitsu’s eigen, in de praktijk beproefde methodieken Sense and Respond en TRIOLE: Sense and Respond als middel om optimaal in te spelen op de behoeften van klanten en TRIOLE om zo veel mogelijk te standaardiseren en niet steeds weer het wiel te hoeven uitvinden. "Vaak kan tachtig procent zonder bezwaar hergebruikt worden. Laten we ons dus richten op de twintig procent die écht het verschil maakt." Op die manier wil hij zijn afdeling uitbouwen tot een van de drijvende krachten achter het bedrijf: ‘marketing2sales’, zoals hij het noemt.
Hassels Mönning ziet volop kansen voor Fujitsu. "Wij hebben nu al veel om trots op te zijn, zoals onze jarenlange relaties met klanten als Arboned, KLM en Schiphol Group. Dat succes wil ik helpen bestendigen en uitbreiden met nieuwe klanten in voor ons essentiële markten als defensie, financiële dienstverlening, gezondheidszorg en retail. Daarbij hebben wij twee sterke ijzers in het vuur: onze expertise in outsourcing en ons vermogen tot innovatie, dankzij de R&D-activiteiten van ons Japanse moederbedrijf. Door die kwaliteiten te bundelen, kunnen wij voor een groot aantal organisaties een waardevolle partner zijn. Kortom: wij hebben alles in huis om onze positie als IT-services-specialist verder te versterken en uit te groeien tot een van de toonaangevende, grensoverschrijdende spelers in Nederland."