Driekwart van de Nederlandse huishoudens, 76 procent, heeft ADSL of kabelinternet. KPN claimt daarin een marktaandeel van 45,9 procent. Alle KPN-internetproviders wonnen in 2007 abonnees, op Planet Internet na dat er 29.000 verloor.
Dat blijkt uit de jaarcijfers die KPN vanochtend presenteerde.
Het telecombedrijf zag het aantal ADSL-verbindingen afgelopen jaar met 18,4 procent toenemen tot 2,5 miljoen. Eenderde van die klanten telefoneert ook via de internetlijn, VoIP.
Een jaar geleden was Planet Internet nog de grootste ISP van KPN met 601.000 abonnees. Die nummer één-positie werd in de loop van 2007 echter overgenomen door Het Net. Het Net had eind december 2007 643.000 klanten, Planet Internet 572.000. Xs4all groeide met 14,7 procent tot 288.000. KPN’s provideronafhankelijke product Direct ADSL won 14,1 procent, wat het totaal op 535.000 bracht.
Over het jaar 2006 verloor KPN nog 562.000 telefonieklanten. Dat verlies nam in 2007 van kwartaal op kwartaal af, met een totaal jaarverlies van 465.000 telefonieklanten. KPN claimt op de VoIP-markt aan aandeel van 39 procent. De rest is overwegend in handen van de kabelbedrijven. Naar schatting 17 procent van de huishoudens heeft helemaal geen vaste telefoonverbinding meer en belt enkel mobiel.
De nettowinst van het telecomconcern steeg met 67 procent tot 1,4 miljard euro. Die stijging wordt veroorzaakt door een eenmalige belastingmeevaller in Duitsland van 1,2 miljard euro. De jaaromzet steeg met 4,8 procent tot 12,6 miljard euro. Het bedrijfsresultaat ging van 2,2 naar 2,5 miljard euro.
Meer dan de helft (52,5 procent) van de omzet is afkomstig uit mobiele telefonie in binnen- en buitenland. Drie miljard euro omzet haalt KPN in Nederland uit mobiele diensten, 3,5 in het buitenland.
Bron foto: jared (CC)