Softwareleverancier Oracle gaat een eigen technologie voor toepassingen op het gebied van elektronische handel ontwikkelen. Dit komt in navolging van Microsofts Biztalk en Hewlett-Packards E-speak. In de komende maanden wil het bedrijf zijn eigen platform introduceren voor het ondersteunen van elektronische transacties tussen bedrijven.
Marketingverantwoordelijke Mark Jarvis kon zijn enthousiasme over het initiatief niet beteugelen: "Dit is een hoogtepunt van drie jaar werk. Wij zetten al onze kaarten op Internet. Al onze aandacht zal er het komende jaar naar uitgaan." Buitenstaanders formuleerden het net even anders. "Oracle doet dit om de markt eraan te herinneren dat zij ook een Internetbedrijf zijn", aldus analist Sam Clark van de Meta Group. Feitelijk is Oracle al zeer dominant aanwezig in de wereld van de elektronische handel. Zo levert het bijvoorbeeld zijn database en andere technologieën aan Internetpionier Amazon.com.
Modern
Hoewel Oracle’s Internetdatabase Oracle 8i de Internet-standaarden XML (eXtended Markup Language) en XSL (eXtended Stylesheet Language) al ondersteunt, breidt het bedrijf zijn technologie uit met extra diensten voor het bouwen van document-types en het definiëren van transactieschema’s voor elektronische handel. XML en XSL zijn de modernste Internetstandaarden en vormen ook de bouwstenen van concurrerende technologieën als E-speak en Biztalk.
Ondanks de koppeling die de markt automatisch maakt met gelijksoortige initiatieven van Microsoft en HP, zet Oracle zich vooral af tegen automatiseringsveteraan IBM, die al enige tijd zwaar investeert in zijn activiteiten rond e-business. Oracle verdrievoudigt daarom zijn advertentiebudget. De beschikbare 150 miljoen dollar komt dichter in de buurt van IBM’s enorme financiële advertentiekracht van enkele honderden miljoenen dollars. Oracle selecteert momenteel een reclamebureau om zijn campagne uit te voeren. RV