DMR Consulting Group heeft een Nederlandse vestiging in Utrecht geopend. De IT-dienstverlener ziet in het Jaar 2000-probleem een ideale gelegenheid om hier voet aan de grond te krijgen. DMR richt zich met zijn oplossingen vooral op organisaties die nog veel millennium-onderhoud moeten verrichten.
Met een omzet van zevenhonderd miljoen dollar in 1997 en een werknemersaantal van ongeveer 10.000 behoort het Canadese DMR tot de middelgrote IT-dienstverleners. "Wij zijn oorspronkelijk een samenvoeging van een aantal consultancy-bedrijven. Consultancy-werkzaamheden vormen zo’n 20 procent van de omzet", zegt Phocas Savenije, verkoopdirecteur van DMR Nederland. "Daarnaast worden bij ons ook de ‘mouwen opgestroopt’ en leveren wij diensten op het gebied van systeemontwikkeling en -integratie, datawarehousing en elektronische handel. Ook verrichten wij onderhouds- en uitbestedingsactiviteiten."
Nieuwe markten
Het bedrijf werd enkele jaren geleden door Amdahl gekocht, maar maakt inmiddels, na de aankoop van Amdahl door Fujitsu, deel uit van het Japanse IT-concern. DMR mikt in 1999 op een omzet van ruim een miljard dollar. Binnen vijf jaar wil het tot de top-tien van IT-dienstverleners behoren. Daarvoor zoekt het ook naar nieuwe markten. In Nederland is DMR recentelijk begonnen en het millennium-probleem vormt een uitgelezen mogelijkheid om snel aan de slag te gaan. Er zijn al reparatie-opdrachten binnengehaald bij Aegon, en DMR heeft andere onderhoudsdiensten geleverd aan de Belastingdienst en Amicon Zorgverzekeraar.
Tant pis
De Canadese firma heeft in Noord-Amerika ruime ervaring opgedaan in het aanpakken van het probleem. Inmiddels heeft de dienstverlener naar eigen zeggen al 500 miljoen regels code doorzocht. De oplossingen van DMR zijn gestoeld op de applicatie-onderhoudswerkzaamheden die het bedrijf normaliter verricht. "Wij lopen al jarenlang softwareprogramma’s door", zegt client manager Neil Elroy. "Wij weten wel hoe dat moet." DMR kent twee manieren in de aanpak van het millennium-probleem: het bulkwerk in een ‘softwarefabriek’ en het maatwerk voor de meer complexere conversies." Speciale aandacht besteedt de firma aan het testen, waaraan de meeste tijd verloren gaat, en PC’s en netwerken, die vaak over het hoofd worden gezien.
"Wij bieden diverse diensten en hulpmiddelen aan die zijn toegespitst op de aard van de situaties", voegt Elroy hier aan toe. "De behoefte is ook veranderd: in 1996 wilden bedrijven snel geholpen worden omdat ze in millennium-bestendigheid een concurrentievoordeel zagen. Een jaar later koos men voor een degelijke oplossing. Dit jaar staat de overleving centraal en moet men keuzes maken. In 1999 moet er aan rampenbestrijding worden gedaan."
"Maar", zegt Savenije, "organisaties kunnen bij ons altijd terecht. Hij hekelt de IT-bedrijven die nu al roepen dat ze bedrijven niet meer helpen. "Ze staan mede aan de wieg van dit probleem. Tant pis!" Als voorbeeld van goed burgerschap, zoals Savenije het noemt, heeft DMR voor kleine organisaties, die hulp van buitenaf niet kunnen betalen, een gratis doe-het-zelf-werkboek uitgebracht om het Jaar 2000-probleem te lijf te gaan.