Net als collega-bedrijven Hitachi, NEC en Toshiba heeft ook Fujitsu Limited het afgelopen boekjaar de winst zien kelderen. Opmerkelijk genoeg zag het Japanse IT-concern de omzet wel stijgen tot 37,7 miljard dollar. Dit is te danken aan de goede verkoopresultaten in Europa en de Verenigde Staten. Dankzij dit resultaat blijft het de nummer drie van de wereld.
De nettowinst van Fujitsu daalde met 88 procent tot 5,5 miljard yen (42 miljoen dollar). Een jaar daarvoor boekte het bedrijf nog een winst van 46,15 miljard yen (1,62 miljard dollar). De prijzenslag rond geheugenchips, de Aziatische crisis en een eenmalige last als gevolg van de overname van Amdahl lieten hun sporen na bij de vaststelling van het nettoresultaat. Maar in tegenstelling tot de andere drie boekte Fujitsu wel een omzetstijging. De omzet van communicatiesystemen steeg slechts met 2 procent, maar de verkoop van desktop- en draagbare PC’s, chips en harde schijven in Europa en de Verenigde Staten zat in de lift. Het bedrijf ondervond weinig hinder van de PC-crisis in de Verenigde Staten. Omdat daar de focus sterk is gericht op de verkoop van notebooks, onttrok het bedrijf zich aan de prijzenslag die in de onderkant van de markt woedt. In totaal liepen de opbrengsten in het boekjaar 1997, dat op 31 maart sloot, op tot 4,98 biljoen yen (37,7 miljard dollar). Dat is een toename van 11 procent in vergelijking met het voorgaande boekjaar (4,5 biljoen yen/36,3 miljard dollar). Fujitsu blijft met dit resultaat het straks gefuseerde bedrijf Compaq/Digital (opgetelde omzet van 37,6 miljard dollar) net voor. Het concern staat na IBM en Hewlett-Packard op de derde plaats van de ranglijst van grootste IT-bedrijven. De resultaten zijn inclusief de cijfers van de 513 dochterbedrijven en werkmaatschappijen, waaronder Amdahl, ICL, Ross Technology en Fujitsu America.
Profilering
Dochteronderneming Fujitsu Computers, met fabrieken in Finland, Duitsland en Groot-Brittannië, maakte onlangs de Europese verkoopcijfers van het eerste kwartaal van 1998 bekend. Die bevestigen de opmars van Fujitsu als PC-producent. In totaal verkocht Fujitsu Computers in deze periode ruim 300.000 PC’s, notebooks en servers. Daarmee vergrootte het zijn marktpositie van 3,8 procent een jaar geleden naar 5,7 procent en is het uitgekomen op een zesde plaats. Vooral de verkoopstijging van de draagbare Lifebook-PC’s is indrukwekkend: een toename van 231 procent. In het vierde kwartaal van 1997 noteerde het bedrijf al een groei van 276 procent.
"In Nederland steeg de verkoop van PC’s met 53 procent en van notebooks met 91 procent", vertelt Johan Doruiter, inmiddels één jaar directeur van Fujitsu Computers Nederland. Volgens Doruiter richt zijn bedrijf zich meer op het zakelijke segment dan op de consumentenmarkt. Onlangs haalde het een grote order van Unisource binnen en sloot het een contract voor een PC-privéproject van Nedcar. De komende tijd zullen de inspanningen vooral gericht zijn op merkprofilering. "Fujitsu Computer is de voortzetting van de PC-activiteiten van ICL, waarbij het merk ICL is vervangen door Fujitsu. Maar nog niet iedereen beseft dit."
Organisatiestructuur
Het afgelopen jaar stond in het teken van het losmaken van ICL en het opzetten van een nieuwe organisatiestructuur in Nederland. "Bij Fujitsu ICL werd de onderneming sterk vanuit Engeland aangestuurd.", zegt Doruiter. "Inmiddels liggen de verantwoordelijkheden bij de landen zelf. Wat ook verschilt met ICL is dat Fujitsu sterk op winst stuurt. Vanuit Japan worden de winstcijfers voor het nieuwe jaar opgelegd." Bij de PC-tak werken in Nederland circa vijfentwintig mensen in de marketing-, verkoop- en productondersteuning. Er wordt samengewerkt met verkooppartners als Syntegra en Copaco. De helpdesk is uitbesteed aan IBM, terwijl ICL Sorbus de service-ondersteuning voor zijn rekening neemt.
A5-notebooks
Fujitsu Computers heeft zich tot doel gesteld een leidende positie als Europese leverancier van PC’s, notebooks en servers te verwerven. Daarvoor zal het de strijd moeten aanbinden met bedrijven als Compaq, IBM en Hewlett-Packard. Doruiter denkt dat de kracht van zijn bedrijf in innovatie zit, met name op het gebied van notebooks. "Fujitsu beschikt net als IBM en Toshiba over eigen notebooktechnologie. Dat levert producten op als de vederlichte notebook-lijn en een mini-notebook op A5-formaat die in het vierde kwartaal van dit jaar wordt uitgebracht. De R&D gebeurt overigens alleen nog in Japan. We hebben de R&D-fabriek in Finland weer terugverkocht aan Ericsson."