Windmolenleverancier Nedwind rekent met zijn klanten af op basis van ondermeer de prestaties van de molens. Alle gegevens daarvan moeten dan ook centraal in het bedrijf beschikbaar zijn. Hiertoe is maatwerk-software geïnstalleerd waarmee in één oogopslag de stand van zaken is te zien. Een sterke effectiviteitsverbetering wordt verwacht.
Het Rhenense Nedwind wil zijn concurrentie-positie in de windturbine-markt opkrikken met een nieuw stuk maatwerk-software. "Het totale proces van produktie, verkoop en exploitatie van windmolens wordt controleerbaar", verklaart Hans Wildenberg, hoofd afdeling software-ontwikkeling van de Nijmeegse Independent Communications Experts, de betrokken IT-consultant. Enorme hoeveelheden gegevens van windturbines worden decentraal opgeslagen en de prestaties van de windparken zijn direct beschikbaar in een centrale regelkamer bij Nedwind.
Veel gegevens gaan het nieuwe systeem in. Het betreft het vastleggen van naam en adres van een potentiële koper, het invoeren van alle componenten van de turbine, het ‘monitoren’ van de turbine en het leveren van rapportages over de elektriciteitsproduktie. Vooral dat laatste is uiterst belangrijk omdat de turbinebouwer wordt afgerekend op de daadwerkelijke prestatie van de turbine. "Er zit een sterk bedrijfs-economisch aspect aan dit systeem", aldus Wildenberg. "Wanneer een windmolen wordt verkocht, maakt men afspraken. Aan het eind van de rit – meestal eens per jaar – wordt er afgerekend. Daarom zijn er betrouwbare gegevens over de prestaties nodig."
In een vrij korte periode is Nedwind Energy Control System (Necs) ontwikkeld door een projectteam van zes mensen, waarvan drie extern. IT-consultant ICE werkte turn key. In november 1995 was de aftrap en in maart 1996 kon de pilot worden opgeleverd. De begroting bedroeg ongeveer een kwart miljoen gulden. Daarvan is 30 procent uitgegeven aan systeeminfrastructuur, 40 procent aan de bouw van de maatwerk-programmatuur en 5 procent aan standaardapplicaties. Interne loonkosten en ingehuurde IT-consultants namen ten slotte nog eens een kwart uit de koek. Hiermee is het pilotproject binnen de budgetplanning gebleven. De eerste parken zullen binnenkort worden aangesloten.
De software is gebouwd voor Windows NT. Er is gebruik gemaakt van een Sybase SQL 10 database met Powerbuilder als ontwikkeltool.
‘Druk op de knop’
Wat is het voordeel van Necs? In het verleden kon men de gegevens van de verschillende windparken alleen via een modem bekijken. Het was niet mogelijk om in één oogopslag te zien hoe alle molens in de hele wereld ervoor stonden. "Je moet je voorstellen dat er molens in Californië, China en India staan. Op die parken komt een Windows NT-server te staan. Mocht er iets aan de hand zijn, dan wordt er direct een bericht naar Nederland verstuurd," aldus Wildenberg. Alle verkochte molens – dat zijn er vele honderden – leveren iedere vijf minuten gegevens over ondermeer het geleverde vermogen, windsnelheid, luchtdruk, temperatuur, etcetera. Al die gegevens moeten in een bepaalde curve worden weergegeven. "Dan praat je al gauw over vijftig of zestigduizend records."
Tot voor kort gebeurde de verwerking op individuele basis met behulp van een spreadsheet; voor enkele Nedwind-werknemers was dat een dagtaak. In de nieuwe situatie is dat ‘één druk op de knop’ geworden. Enerzijds komen er mensen vrij voor belangrijker werk en anderzijds kunnen de gegevens beter geanalyseerd worden. "Je ziet de turbine slijten", aldus Wildenberg. Zonder dit systeem is men er pas aan het eind van het jaar achter dat er iets mis is, nu is het mogelijk tijdig in te grijpen. Het terugverdienen van de investering (volgens schatting in twee jaar tijd) vindt dus plaats door effectiviteitsverbetering.