De Amerikaanse crm-leverancier Frontrange heeft het aan de stok met zijn (voormalige) Nederlandse wederverkoper Cyberlan. Deze verwijt het bedrijf zonder een fatsoenlijke opzegtermijn het contract te hebben verbroken.
Frontrange verbrak eind december 2004 de contracten met een aantal wederverkopers in Nederland en frankrijk. Dit is zo’n negentig dagen nadat de opzegging was aangekondigd. De Nederlandse wederverkoper Cyberlan probeert nu via de Franse rechter de Amerikanen te dwingen tot een langere opzegtermijn. Dit moet in Parijs gebeuren omdat het contract onder Frans recht is opgesteld.
Krijgt Cyberlan gelijk, dan rekent het op een schadevergoeding. Volgens oprichter en eigenaar Erik Stolk is zijn bedrijf door de contractbreuk met zo’n 80 procent gekrompen. Begin dit jaar leken de twee ondernemingen nog tot een vergelijk te komen. Enkele maanden later zijn de verhoudingen duidelijk verslechterd. Cyberlan daagt Frontrange voor de rechter en andersom.
Misleiding
Mei dit jaar stonden de twee bedrijven al voor de Haarlemse rechter. Frontrange beschuldigde Cyberlan van inbreuk op het auteursrecht en misleiding. In een brief aan de klanten stelde Cyberlan in maart dat de nieuwste versie van de helpdesksoftware Heath eigenlijk een verzameling ‘bug fixes’ is die kosteloos zou moeten zijn. Ook zou Heath van de markt gehaald worden. De rechter oordeelde echter dat Cyberlan de brief moet rectificeren. Stolk rekent erop dat de Franse rechter hem wel in het gelijk zal stellen.
Cees Broer, vanaf begin dit jaar de verkoopmanager bij Frontrange, doet de rechtszaak af als een zakelijk geschil. “We gaan gewoon verder met Heath. Ik doe mijn best om de ongerustheid bij de klanten weg te halen.” In de Benelux heeft Frontrange ongeveer 350 klanten.