Cultuur is de sleutel voor effectief procesmanagement. Dat stelde R.C. Leijdekker, werkzaam bij PTT Telecom, tijdens de door James Martin & co georganiseerde conferentiemiddag Process management, reengineering for change. Voor PTT Telecom stond na de verzelfstandiging een grote omschakeling voor de deur: van monopolist naar marktspeler.
Ook de IT-afdeling moest heringericht worden tot een procesgerichte organisatie. Volgens Leijdekker behelst procesmanagement niet het implementeren van een paar softwarehulpmiddelen, maar is het een jarenlang proces waarbij eerst een ingrijpende cultuuromslag moet worden bereikt. In zijn afdeling moesten de ambtelijke en hiërarchische structuren worden vervangen door dynamische samenwerkingsstructuren. Aan de basis van het project stond de opname van de oude culturen van het bedrijf in nieuwe multi-culturele groepen met veel eigen verantwoordelijkheid en respect voor elkaar.
Verder bleek dat het op één lijn brengen van IT met het zakendoen (‘alignment’) bij veel bedrijven nog steeds moeizaam verloopt. Volgens prof. dr. R. Pruijm stippelt slechts 41 procent van de IT-managers een beleid uit dat aansluit op het ondernemingsplan. Dit vormt een probleem omdat bij het verbeteren van de inrichting van bedrijfsprocessen ook IT – en daaraan gekoppeld procesmanagement – meeveranderd moet worden. RS