Verzekeringsmaatschappij Zürich Nederland brengt zijn automatisering onder bij Origin. Met het contract voor vijf jaar is zo’n honderd miljoen gulden gemoeid. De uitbesteding is opgesplitst in vier brokken, waarbij de bijna vijftig automatiseringsmedewerkers van Zürich in fases overstappen naar Origin.
De Zürich Verzekeringsgroep behoort tot de top tien van internationale verzekeraars. Kenmerkend voor financiële instellingen is dat ze de automatisering in eigen hand willen houden. Zürich Nederland heeft hiermee gebroken door voor uitbesteding te kiezen. Achtergrond is de ook in de traditionele verzekeringswereld zichtbare tendens om terug te vallen op kernprocessen en ondersteunende activiteiten uit te besteden. Op deze manier wil men flexibeler en marktgerichter werken. Nederland loopt wat dit betreft voorop. Voor het Zürich-concern is uitbesteding van IT geen ondernemingsbeleid en vanuit Zwitserland zijn de ontwikkelingen van het Nederlandse filiaal met argusogen gevolgd.
Zürich Nederland wil haar leven- en schadeverzekeringsactiviteiten integreren. Hier is geavanceerde informatietechnologie voor nodig, iets waar het bedrijf niet zelf voor kan zorgen. Op zoek naar een partner koos Zürich uiteindelijk voor Origin. De activiteiten op het gebied van bouw, implementatie, beheer en onderhoud van informatiesystemen inclusief de daarbij betrokken computerfaciliteiten en het personeel worden ondergebracht bij het Nederlandse automatiseringsbedrijf.
Brokken
Origin was niet de enige kandidaat voor Zürich. Er waren nog vijf andere partijen, waaronder Roccade en CMG. De verzekeraar wilde haar automatisering niet direct maar gefaseerd de deur uit doen. De oplossing van Origin sprak Zürich het meeste aan. Het is een gezamenlijke aanpak waarbij de huidige automatisering in vier brokken is ingedeeld: ‘back-office leven’, ‘back-office schade’, ‘front-office’ en het rekencentrum. De IT-medewerkers van Zürich zijn over de brokken verdeeld, aangevuld met een aantal IT’ers van Origin. Samen werken zij aan de vernieuwing van een deel van de automatisering. Wanneer het blok gereed is, wordt het definitief overgeplaatst naar Origin. Het IT-bedrijf betaalt vervolgens de loonkosten van de ex-Zürich-medewerkers in deze periode terug aan de verzekeraar. Beide partijen verwachten zo efficiënter te kunnen werken dan bij het traditionele uitbesteden in één keer. De nieuwe infrastructuur levert Zürich een besparing aan automatiseringskosten op van 30 procent.
Zorgvuldig
Volgens een woordvoerder van de centrale ondernemingsraad is de uiteindelijke overeenkomst een goed contract. "Het is een lang traject geweest, waarin de onderhandelingen tussen de vakbonden en de directie zorgvuldig zijn verlopen. Het uiteindelijke resultaat vinden wij het best haalbare, zowel wat arbeidsvoorwaarden betreft als de garantie dat de medewerkers bij Origin passend werk krijgen. Ook het merendeel van de betrokken IT-medewerkers is, naar omstandigheden, tevreden." De woordvoerder laat weten dat de ondernemingsraad een positief advies onder voorwaarden heeft gegeven. "Bepaalde aspecten moeten deze week nog worden ingevuld. Eén van de punten is het demand management. Hierbij moeten de gebruikers van front– en back-office helder formuleren wat zij van de nieuwe automatisering verwachten. Wij willen weten hoe Origin hiermee omgaat en welke eisen er vervolgens aan de afdelingen worden gesteld."