De Nederlandse markt voor mobiele communicatie is de eerste drie kwartalen van dit jaar gegroeid met 5,8 procent naar een omzet van 4,44 miljard euro. Een jaar geleden was de omzet in de mobiele communicatiemarkt nog 4,20 miljard euro.
Dit blijkt uit onderzoek van Telecompaper naar de Nederlandse mobiele telefoniemarkt. Telecompaper verwacht dat de totale omzet van 2005 met 6 procent zal groeien naar 5,96 miljard euro.
KPN is de grootste mobiele telecomaanbieder met een aandeel van 37,8 procent. Vodafone volgt op een tweede plaats met 28,1 procent. T-mobile staat op plaats drie met een marktaandeel van 16,6 procent. Orange en Telfort staan op plaats vier en vijf met een marktaandeel van respectievelijk 9,0 procent en 8,6 procent.
Het gebruik van mobiele telefoons lag eind september op 101 procent; wat wil zeggen dat er meer abonnementen zijn dan mensen. Dit kan voortkomen uit gebruikers met meerdere abonnementen, maar ook uit oude, nog niet geschrapte abonnementen. Het aantal klanten ligt op 16,55 miljoen.
KPN heeft onlangs zijn abonnementenbestand opgeschoond en niet-actieve abonnementen geschrapt. De marktpenetratie van 101 procent is één procent gedaald vergeleken met eind juni dit jaar, toen het aantal klanten 16,70 miljoen bedroeg. Dit is de eerste daling sinds juni 2003.