KPN stapt in 2006 met de gehele organisatie over op IP. De volledige interne communicatie — data-, spraak- en videocommunicatie — verloopt dan via één, op IP (internet protocol) gebaseerd netwerk.
De nieuwe communicatie-oplossing wordt vanaf februari 2006 gefaseerd ingevoerd. Dat gebeurt met gebruikmaking van platformen van onder andere Nortel en Philips. Door de interne organisatie te voorzien van IP wil KPN ervaring opdoen met deze communicatietechnologie en klanten overtuigen van de voordelen van IP.
Communiceren via IP levert vele nieuwe mogelijkheden op voor (medewerkers van) KPN. Naast bellen via IP (VoIP) zijn dat multimedia mogelijkheden waarmee medewerkers eenvoudig met elkaar kunnen samenwerken, ongeacht de locatie of tijdstip. Voorbeelden zijn instant messaging (zakelijk ’chatten’), videoconferencing (telefonisch vergaderen met beeld), document sharing (met meerdere personen tegelijkertijd aan één document werken) en beeldbellen van achter de pc. Opbellen of een telefoongesprek aannemen verloopt via het beeldscherm. Men ziet direct welke collega’s beschikbaar zijn en kan deze via enkele muisklikken op meerdere manieren bereiken. Daarbij wordt gebruikgemaakt van een headset, zodat medewerkers hun handen vrij hebben. Daarnaast blijft het mogelijk om met een telefoontoestel te bellen. Communiceren en samenwerken wordt daarmee eenvoudiger, duidelijker en efficiënter, waardoor betere resultaten kunnen worden geboekt. Een IP-netwerk heeft daarnaast kostenbeheersing en –reductie als grote voordelen. Bovendien is zo’n netwerk flexibel en schaalbaar.
Naast de basisfunctionaliteiten voor voice over IP van de leveranciers Nortel en Philips implementeert KPN ook de multimedia software van Nortel in het KPN-bedrijfsnetwerk. De hosting van de oplossing gebeurt in KPN’s eigen CyberCenter.
Ad Scheepbouwer, bestuursvoorzitter van KPN: ‘IP is voor KPN van groot strategisch belang. Een volledige IP-wereld nadert en wij willen daarin een leidende positie innemen. Wij geloven in de mogelijkheden van IP en de vele voordelen zoals gemak en kostenbeheersing. Maar communicatie wordt daarnaast ook leuker met bijvoorbeeld beeldbellen. Hoe kunnen we dat beter uitdragen dan door zelf succesvol over te stappen op communicatie via IP? Goed voorbeeld doet immers goed volgen. We hopen onze klanten zo te overtuigen van onze visie. Bovendien doen we met deze overstap belangrijke ervaring op met de implementatie van IP. Daar kunnen we onze klanten van laten profiteren. Met andere woorden: onze overstap op IP is een voorbeeld bij uitstek van “practice what you preach”.’