Dat service oriented architecturen (soa) sinds een paar maanden helemaal uit zijn, komt omdat leveranciers ten onrechte de indruk gaven dat je een soa kunt kopen, in plaats van duidelijk te maken dat je dit architectuur-concept zelf moet realiseren. Ook klanten hebben de complexiteit van soa’s onderschat. Dat zei Bjoern Brauel, VP Business Architecture bij Software AG op een soa-conferentie in Hoofddorp.
Zowel leveranciers als klanten hebben de huidige soa-dip aan zichzelf te danken. Dat zei Bjoern Brauel, VP Business Architecture bij Software AG donderdagmiddag op een soa-conferentie in Hoofddorp. "Zoals dat gaat met elke technologie die gehyped wordt, hield elke leverancier en elke klant zich een jaar geleden nog bezig met service oriented architecturen (soa). Ze hadden alleen niet door dat je een soa niet kunt kopen, maar dat je hem zelf moet bouwen. En dat geldt niet alleen voor de leveranciers, maar ook voor de klanten. Beide partijen focusten vroeger vooral op de kostenbesparingen die een soa zou kunnen opleveren. In plaats daarvan zouden ze zich nu moeten richten op de business. Zakelijke voordelen moeten de belangrijkste drijfveer zijn voor een soa."
"Klanten gaan ervanuit dat een soa altijd meer efficiëntie oplevert, maar flexibiliteit is niet overal nodig. Klanten moeten vantevoren onderzoeken op welke plekken soa voordelen oplevert."
Mark Rhoden, Managing Director Software AG , refereerde aan de weblog waarin de VP van analistenbureau Burton Group in januari aankondigde dat SOA dood was: "Het interessante is dat ze in die weblog het services-concept redt." Rhoden bestreed verder dat soa dood zou zijn: "In plaats van dood, is soa volwassen geworden. Het buzzword en de hype zijn misschien dood, maar niet het concept zelf."