In antwoord op kasproblemen bij bedrijven gaat Oracle meer stand alone SaaS-applicaties leveren. Dit is één van de vier speerpunten die het softwarehuis voor 2009 heeft opgesteld. Zo vertelde Jose Lazares, VP applications development & strategy, op de Benelux-gebruikersdag in Antwerpen.
Als gevolg van de economische crisis hebben organisaties veelal geen geld meer om in langlopende ontwikkelprojecten te stoppen. Daarom zal Oracle applicaties met voldoende functionaliteit, maar beperkte mogelijkheid tot aanpassing, op de markt brengen die tegen een maandelijks vast bedrag zijn af te nemen. Jose Lazares, verantwoordelijk voor de Application Integration Architecture (AIA) bij Oracle, noemde een aantal applicaties die al via het SaaS-model te huur zijn. Zoals CRM OnDemand R16, HCM/Talent, Sourcing, Sales Prospector, Talent Pool Management en Sales Campaigns. "En er zullen er nog veel meer zorgen, want onze klanten hebben hier nu behoefte aan", aldus Lazares.
Zo wordt hard gewerkt aan BI Apps, een kant-en-klare toepassing die integreert met bestaande ERP/CRM-systemen. Dit biedt de mogelijkheid gegevens uit tal van onderliggende systemen te halen en te analyseren. "Wij integreren zelfs met SAP. Als je dat kunt, dan kun je met elk ander systeem integreren", sneert Lazares.
BI-dashboards
Het werk aan Fusion als middleware-platform en de ontwikkeling van AIA de afgelopen jaren heeft nog geen werkende Fusion applicaties opgeleverd, maar heeft wel gezorgd voor meer integratie tussen de verschillende productlijnen die Oracle als gevolg van de vele overnames voert. Deze ontwikkeling leidt tot het tweede speerpunt: het leveren van BI-dashboards in de bestaande CRM/SCM/HCM-applicaties. Er is binnen Oracle een speciale groep gevormd die zich hiermee bezighoudt. "De meeste afdelingen personeelszaken hebben geen actueel beeld van het profiel van hun medewerkers. Ook hebben ze geen inzicht in het effect van op personeelsontwikkeling gerichte programma’s. Er is een slechte afstemming tussen de bedrijfsdoelstellingen en het personeelsbeleid; bovendien wordt er veel tijd verspild om alle gegevens te verzamelen en in rapporten te verwerken", voert Lazares aan als redenen om een BI-dashboard te willen hebben als organisatie. Hij spreekt van Oracle Interactive Dashboards.
Gebruiksgemak
Als derde speerpunt voor dit jaar ziet Oracle de verbetering van het gebruiksgemak van de diverse applicaties. "Dat heeft niet alleen te maken met de user interface, maar vooral met het makkelijk kunnen bereiken van bedrijfsgegevens. Bijvoorbeeld via een mobiele telefoon. Veel mensen zijn onderweg en willen via een slimme telefoon hun werk doen. Daarom hebben wij applicaties ontwikkeld voor de Apple iPhone. En met datzelfde toestel kan iemand ook toegang krijgen tot de BI-dashboards. Klanten die Oracle CRM on Demand gebruiken en hun buitendienstmedewerkers een iPhone hebben gegeven, kunnen de Oracle Mobile Sales Assistant voor niets gebruiken."
Aan de Peoplesoft-toepassingen gaat Oracle web 2.0-mogelijkheden toevoegen. "Dat doen we voor de aanstormende jeugd. Die is niet anders gewend dan op die manier te communiceren." Lazares liet interactieve schermen zien met fotootjes, eventueel bewegend beeld, doorklikmogelijkheden, reactievelden; pull down menus als de muis erover gaat, google-achtige zoekmogelijkheden; al die zaken die we gewend zijn van web 2.0 en allemaal binnen de Peoplesoft-applicaties.
"Ook dit hebben we ontwikkeld met in het achterhoofd dat toepassing van onze software goedkoper wordt. Door aan te sluiten bij de digitale belevingswereld van jongeren zullen zij sneller en makkelijker de mogelijkheden van de programmatuur onder de knie krijgen."
AIA ten slotte is het vierde speerpunt. "We gaan de aandacht sterk richten op de Fusion middleware", vertelt Lazares. Hij lanceert een nieuwe term: process integration pack (PIP). AIA bouwt op best practice processen, zoals ‘order tot kassa’, ‘inkoop tot betaling’, ‘aannemen tot ontslag’ en ‘concept tot kassa’. Lazares belooft dat er nog veel meer voorgedefiniceerde processchema’s zullen volgen. AIA moet ervoor zorgen dat deze procesgangen moeiteloos hun data uit onderliggende Oracle-systemen kunnen halen en verwerken. Daarnaast moet het mogelijk zijn te integreren met niet-Oracle systemen. Daarvoor zijn de PIP’s ontwikkeld. Er zijn er nu een stuk of twintig, maar er volgen volgens Lazares nog veel meer ‘connectoren’.
Hij haalt aan dat klanten op verscheidene manieren omgaan met AIA. KPN bijvoorbeeld (de eerste telco wereldwijd die ermee aan de slag ging) gebruikt het om de marktintroductie van nieuwe diensten te versnellen. Xerox benut het platform voor een ondernemingsbrede SOA-implementatie, Amway voor applicatie-integratie en SOA, en Zebra (barcodes, RFID) bijvoorbeeld benut AIA voor consolidatie van masterdata, en voor eenduidigheid van gegevens uit tal van onderliggende systemen.
Kinderbescherming
De bijeenkomst in Antwerpen was druk bezocht. Gebruikers, maar ook veel consultants, bleken ingenomen met de boodschap en handelwijze van Oracle. Zij tonen zich gerustgesteld met de verdere ontwikkeling van de diverse platformen (JD Edwards, Peoplesoft, Siebel) door het softwarehuis.
Peter Siebers, directielid van de Raad van de Kinderbescherming en enthousiast gebruiker van Oracle CRM (het vroegere Siebel) zegt desgevraagd niet te zeer te wachten op de verbeterde bruikbaarheid van de software, maar is ingenomen met de diepere integratie. "Wij willen nauwere samenwerking in de keten en daar kunnen we nog wel hulp bij gebruiken."