Mijn mobiel is gejat. Je mag het niet hardop zeggen, maar denkt het wel: Stelletje k*t@#$%&! Autoruit ingetikt en mobiel gepikt. Eigen schuld: welke gek laat er nu zijn mobiel in de auto liggen? Ik dus.
Het enige dat ik wil is zo snel mogelijk weer kunnen bellen. Dus op naar de winkel.
‘Wilt je zws megapixel of liever acht? We kunnen tegenwoordig ook naar tien hoor!'
Mevrouw, dat je zo'n 16-jarige schoolverlater aanspreekt met ‘mevrouw' bewijst al bijna hoe geschift je bent, ik wil helemaal geen megapixels, ik wil bellen!
‘We hebben oplossingen van Sony, Samsung, Nokia en …'
Mevrouw ik wil helemaal geen high level ‘oplossing': ik wil bellen!
‘Deze smartphone draait op een kleine versie van Windows, maar Google heeft nu ook Android op de markt gebracht. En voor Apple met zijn iPhone hebben we ook een alternatief.'
Mevrouw, ik wil geen alternatief, ik wil b e l l e n!
‘Deze kun je opladen via de usb-poort van je pc en deze heeft zelf ingebouwde zonnecellen waarmee energieneutraal en CO2-uitstootvrij…'
Mevrouw, het milieu interesseert me nu even geen drol: ik wil b e l l e n!
‘Maar hoe gaat je dan syncen met jouw agenda, blog of boodschappenlijstje van je vrouw?'
Ik wil helemaal niet syncen, ik wil bellen! Belluh! Bellen!
Voor de kenners: Wim Sonneveld met zijn postzegelverkoper liep ver voor de muziek uit. Of is het van alle tijden dat verkopers (m/v) volstrekt autistisch door de wereld gaan?
Door degeneratie is er een subspecies van de mens ontstaan: de verkopers. Dat klinkt niet chique genoeg, dus noemen ze zich 'sales representative', accountmanager, customer advisor, channel executive of andere Engelstalige leuterkoek. Het oor voor je werkelijke vraag is rudimentair. Wensen van de klant zijn onderschikt aan de verkoopresultaten.
Eigenaardig! Bij de NGN zie ik dat autistische ict'ers evolueren tot ict-specialisten die eerst luisteren. Want dat eist de klant van nu.
Maar bij verkopers heeft zich dus het omgekeerde voorgedaan. Daarom mijn advies aan de ‘sales representatives'. Leer nou één simpele vraag: wablief?
Ernst Fuld
Directeur
NGN, de vereniging van ict-professionals
Eerder verschenen op http://www.channelweb.nl/
Beetje typisch dat er als begeleidende foto een afbeelding staat van een blonde jongedame die belt. Is de haarkleur wellicht de overeenkomst? Overigens, als ik mij niet vergis is de schrijver van het artikel ook diegene die regelmatig roept dat de ICT’er zich moet aanpassen, in dat geval blijkt dat deze meneer zich zelf nog niet heeft aangepast, je kunt al jaren geen spullen in onbewaakte auto’s laten slingeren.
Alweer een artikel waarin het woord “autisten” als scheldwoord gebruikt wordt.
In dit land mag je zoiets als “Iedereen weet dat dieven en verkrachters zijn…” niet zeggen.
Maar als je voor “autisten” invult dan denkt men het wel te mogen.
Veel autisten werken in de automatisering.
Veel werkgevers lezen jullie publicaties.
Door te helpen bepaalde vooroordelen in stand te houden, zorgen jullie er voor dat autisten het moeilijk hebben op de arbeidsmarkt.
” Ja maar ik bedoel het figuurlijk ”
Ongetwijfeld.
Maar als ik schrijf over “negers” nemen 9 van de 10 mensen dat wel letterlijk.
@Jan Donker: zelf autistisch? Get a life!
Klopt.
Daarom begrijp ik waarschijnlijk niet waarom ik “anoniem” moet zijn.
Ik schrijf ook geen domme stukjes over simpele dagelijkse voorvallen.
Ik zou het zo gedaan hebben :
Hallo,
Mijn telefoon is gejat.
Ik wil een nieuwe; de simpelste die er is.
Ik schijn niet goed te communiceren.
Ik vraag me vaak af aan wie dat eigenlijk ligt.
Ik neem nooit dingen aan die ik niet kan weten.
Zoals :
– de verkoper is dom
– een 16-jarige wil niet met “mevrouw” aangesproken worden
– de koper is een schoolverlater
– de verkoper mag zelf uitmaken hoe de klanten worden aangesproken